Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου

Guest 699855

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
22-04-2020
Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, που στοχεύει στην αναβάθμιση του σχολείου και περιλαμβάνει ρυθμίσεις και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρουσιάστηκε σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης από την Υπουργό, κα Νίκη Κεραμέως, καθώς και από τους Υφυπουργούς, κ.κ. Σοφία Ζαχαράκη και Βασίλη Διγαλάκη, στους συντάκτες εκπαιδευτικού ρεπορτάζ. Εντός της ημέρας, το νομοσχέδιο αναμένεται να αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση, ενώ έχει ήδη παρουσιαστεί από την Υπουργό, κα Νίκη Κεραμέως, στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως θα συμπληρωθούν με υπουργικές αποφάσεις και λοιπές δράσεις, κινούνται σε 3 βασικούς άξονες: (α) την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο, (β) στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο και (γ) οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση. Συνοπτικά:

Α. Αλλαγές στο πρόγραμμα του σχολείου

  1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-2021). Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα») στους μαθητές, όπως και η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.α.
  2. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο: Εισάγεται πιλοτικά στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
  3. Κατανομή ωρών διδασκαλίας: Ενισχύεται η διδασκαλία της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής, όπως και η εκπόνηση ερευνητικών/συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικός ή εναλλακτικός τρόπος αξιολόγησης.
  4. Οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων – Αξιολόγηση: Μεταξύ άλλων,
  • στο Γυμνάσιο αυξάνονται από 4 σε 7 τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και προβλέπεται ερευνητική εργασία για την Πληροφορική, εξορθολογίζονται οι προϋποθέσεις προαγωγής και απόλυσης των μαθητών (βαθμολογική βάση 10 σε κάθε μάθημα ή 13 κατά μέσο όρο, και προσθήκη ορίου μαθημάτων (4) για δυνατότητα επανεξέτασης τον Σεπτέμβριο)
  • στο Λύκειο αυξάνονται κατά ένα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Β’ και Γ’ Λυκείου, οι μαθητές προάγονται/απολύονται εφόσον έχουν γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ισχύει μέχρι σήμερα, οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν υποχρεωτικά και μαθηματικά, και οι θετικής κατεύθυνσης θα παρακολουθήσουν ιστορία (λογική «κόντρα» μαθήματος),
ενώ θα αναγράφεται η διαγωγή στους τίτλους σπουδών.

Στόχος των ρυθμίσεων αυτών είναι η ενίσχυση της σφαιρικότερης καλλιέργειας των μαθητών, η διαμόρφωση ενός συνεκτικότερου πλαισίου αξιολόγησης της επίδοσής τους και, συνακόλουθα, η προώθηση της συστηματικότερης παρακολούθησης και μελέτης των μαθημάτων.

  1. Τράπεζα Θεμάτων: Συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο, με στόχο να συμβάλλει στον καλύτερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η εισαγωγή της προβλέπεται να είναι σταδιακή (αφορά τους μαθητές που εισέρχονται από το επόμενο σχολικό έτος στην Α’ Λυκείου).
  2. Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μεταξύ άλλων, μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στην ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση του προγράμματος της Γ’ Λυκείου αναφορικά με την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Επίσης, από το μεθεπόμενο σχολικό έτος (2021-2022) οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας.
Συμπληρωματικά προς τις ανωτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις, έχει δρομολογηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών και η σύνταξη νέων βιβλίων για όλες τις βαθμίδες του σχολείου. Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στις πολλαπλές πηγές και στη συγκριτική ανάλυση, καθώς και σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.

Β. Στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου

  1. Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία: Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων (ενίσχυση του προτύπου της αριστείας με την έννοια της διαρκούς αυτό-βελτίωσης των μαθητών) και Πειραματικών Σχολείων (έμφαση σε υλοποίηση πειραματικών μεθόδων, πρακτικών και εργαλείων σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού). Τα σχολεία αυτά αποτελούν από κοινού ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο εθνικών διαστάσεων για το σχεδιασμό και την εφαρμογή διαφοροποιημένων και καινοτόμων εκπαιδευτικών πολιτικών. Από το Σεπτέμβριο 2020, προβλέπεται η λειτουργία 24 Πρότυπων και 38 Πειραματικών Σχολείων. Από το Σεπτέμβριο του 2021, προβλέπεται η επέκταση του θεσμού, με το χαρακτηρισμό και άλλων δημόσιων σχολείων ως Προτύπων ή Πειραματικών.
  2. Αξιολόγηση: Θεσμοθετείται από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21) ένα νέο συνεκτικό πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου, που συνδυάζεται με το σχεδιασμό συλλογικών και επιμορφωτικών δράσεων για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας: αφενός, εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και αφετέρου εξωτερική αξιολόγηση από το οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ.. Η εξωτερική αξιολόγηση προβλέπει ενεργό ρόλο του ΙΕΠ καθώς και της ΑΔΙΠΠΔΕ, αρχής που σχετίζεται άμεσα με τη διασφάλιση της ποιότητας στην παρεχόμενη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δρομολογείται, επίσης, εντός του 2020 η σύνταξη του ΠΔ για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
  3. Εκπαιδευτικοί στην τάξη: Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών, ιδίως μέσω της διπλής μοριοδότησης της εκπαιδευτικής υπηρεσίας που παρέχεται σε δυσπρόσιτες περιοχές και της προτεραιότητας στην κάλυψη λειτουργικών κενών στη διδασκαλία πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών.
  4. Ασφάλεια στο σχολείο / Ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού: Θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης», που λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Δρομολογούνται, επίσης, αλλαγές στη διαβάθμιση των προβλεπόμενων παιδαγωγικών μέτρων.
  5. Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό: Μεταξύ άλλων, εισάγονται οργανωτικές ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος πλήρωσης κενών, την απλοποίηση διαδικασιών, την παροχή κινήτρων και μεγαλύτερης ελευθερίας των εκπαιδευτικών και άλλες ρυθμίσεις που διέπουν το καθεστώς τους.
Συμπληρωματικά προς τις ανωτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις, προβλέπεται διευρυμένο πρόγραμμα για τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (βασικοί εγγραμματισμοί, νέες θεματικές και προγράμματα σπουδών, εισαγωγική επιμόρφωση, διαφοροποιημένη διδασκαλία κ.α.), με έμφαση σε καινοτόμους μεθόδους επιμόρφωσης (επιμορφωτές-πολλαπλασιαστές, συνδυασμός δια ζώσης και εξ αποστάσεως επιμόρφωσης, συνεργασία με ΑΕΙ κ.α.).

Γ. Οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση

  1. Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων: Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ (χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ και χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση Υπουργού), θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
  2. Διαδικασία ανάδειξης Πρυτανικών Αρχών: Θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία.
  3. Νέο πλαίσιο για τις μετεγγραφές φοιτητών: Καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα υφιστάμενα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για την αποφυγή καταστρατήγησης των κανόνων (π.χ. εξέταση μέσου όρου εισοδημάτων 3 τελευταίων ετών και όχι μόνο ενός), και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών (περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου).
Επιπλέον της δημόσιας διαβούλευσης, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ παραμένει στη διάθεση των οικείων θεσμικών φορέων, προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικότερα το περιεχόμενο των διατάξεων του νομοσχεδίου (ήδη μέσω τηλεδιάσκεψης, πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή).
 

Dimitris9

Δραστήριο μέλος

Ο Dimitris9 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Μεταπτυχιακός φοιτητής. Έχει γράψει 411 μηνύματα.
αφού λέει οτι τα μαθηματικά για τη θεωρητική, και η ιστορία για τη θετική εξετάζονται ενδοσχολικά .αρα δεν θα δίνουν 5 μαθηματα στις πανελλαδικές.. σωστά;
 

Guest 699855

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.

jims

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο jims αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής του τμήματος Νομικής ΕΚΠΑ. Έχει γράψει 1,043 μηνύματα.
Οι πιο σημαντικές αλλαγές που προκύπτουν από το νομοσχέδιο είναι οι εξής:
1) Επανέρχονται τα λατινικά στις πανελλήνιες το 2022. Καταργείται η κοινωνιολογία.
2)Επανέρχεται η τράπεζα θεμάτων από την οποία θα αντλούνται τα μισά θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων και στις τρεις τάξεις του λυκείου (θα αρχίσει από τους μαθητές που θα φοιτήσουν τον Σεπτέμβρη στην Α λυκείου)
3) Δεν θα μετρήσει ο βαθμός της Γ λυκείου για τους μαθητές που θα δώσουν του χρόνου πανελλήνιες (όπως προέβλεπε το σύστημα Γαβρόγλου). Επίσης δεν θα γίνουν οι περιφερειακού τύπου εξετάσεις αλλά οι απολυτήριες θα είναι ενδοσχολικές.
4) Στο νομοσχέδιο δεν αναφέρει αν θα συνυπολογιστεί ο βαθμός και των τριών τάξεων του λυκείου για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια για τους μαθητές που θα φοιτήσουν τον Σεπτέμβρη στην Α λυκείου (εκτός κι αν μου διέφυγε).
5) Επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας στα 2 από τα 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα (όταν έδινα εγώ τα αρχαία και η ιστορία στις ανθρωπιστικές είχαν συντελεστή βαρύτητας)
Σημείωση: Το 5ο κόντρα μάθημα ισχύει για τις ενδοσχολικές της γ λυκείου και όχι για τις πανελλήνιες.
 
Τελευταία επεξεργασία:

fockos

Επιφανές μέλος

Ο fockos αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 15,089 μηνύματα.
Τι προσφέρει το κόντρα μάθημα παιδιά ;
Και οι επαναληπτικές εξετάσεις μονο Σεπτέμβριο τι εννοεί ;
 

Guest 699855

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Στο OpenGov.gr θα βρείτε αναλυτικά όλο το νομοσχέδιο.
 
Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Τι προσφέρει το κόντρα μάθημα παιδιά ;
Και οι επαναληπτικές εξετάσεις μονο Σεπτέμβριο τι εννοεί ;

Στα πλαίσια της καλλιέργειας μία νοοτροπίας γενικής παιδείας και της μερικής απαγκίστρωσης της Γ' λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια, θεωρώ πως εντάσσεται αυτή η πρωτοβουλία. Συμφωνώ, εν γένει, με τη στόχευση αλλά δεν ξέρω αν αρκεί ένα «κόντρα» μάθημα.
 

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
Νέες θεματικές ενότητες:
1. Ζω καλύτερα: Πολύ καλή κίνηση.
2. Φροντίζω το περιβάλλον: Προσωπικά το θεωρώ ανούσιο, είτε μπει, είτε όχι, το ένα και το αυτό.
3. Ενδιαφέρομαι και ενεργώ: Καλό στη θεωρία, πιστεύω θα αποτύχει στην πράξη.
4. Δημιουργώ και καινοτομώ: Ή, καλύτερα, χτίζοντας τη νέα γεννιά ανέργων πτυχιούχων. Αντικείμενα με μηδαμινή ανταπόκριση στην Ελληνική αγορά εργασίας προμοτάρονται στους επόμενους υποψήφιους φοιτητές.

Έμφαση στα Αγγλικά και την Πληροφορική στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Εάν έμαθα κάτι στο σχολείο, είναι ότι η διδασκαλία των αγγλικών είναι ΑΧΡΗΣΤΗ. Ο ρυθμός μάθησης αντιστοιχεί σε λοβοτομημένο 90χρόνο. Και, bonus, όταν αλλάζεις βαθμίδα εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο->Δημοτικό->Γυμνάσιο->Λύκειο) πηγαίνεις 2 lvl πίσω. Η πλεινότητα των μαθητών αποκτά C2 στη Γ' Γυμνασίο/Α' Λυκείου και το σύστημα εξακολουθεί να διδάσκει Present Perfect Simple και Continuous. Για Πληροφορική δεν μιλάω, είμαι στις τελευταίες γεννιές που η ΑΕΠΠ εξετάζονταν στο σύνολο της Τεχνολογικής, ήταν υποχρεωτική για τα Πολυτεχνεία και, ακόμα και τότε, το επίπεδο ήταν τραγικά χαμηλό. Να αναφέρω μόνο ότι φίλη μου στο Παιδαγωγικό μου άνοιξε μπουκάλι στο Markiz, γιατί κατάφερα να προσθέσω ως συνημένη την απαλλακτική εργασία doc στο email και να το στείλω στον καθηγητή της, πριν λήξει η διορία. Εάν η Πληροφορική στα σχολεία δεν λύσει ΑΥΤΟ, τότε δεν κάνει τίποτα.

Ο εξορθολογισμός των κριτηρίων προαγωγής και απόλυσης στο Γυμνάσιο/Λύκειο είναι ΟΡΘΟΣ. Μιλούσε ο ΣΥΡΙΖΑ για αναβάθμιση της Γενικής Παιδείας και έριχνε τα κριτήρια προαγωγής κάτω από τη βάση. Που η βάση στην Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά σημαίνει ότι είσαι κοινωνικά απομονωμένος.

Η Τράπεζα Θεμάτων για ενδοσχολικές είναι σωστή κίνηση. Να αρχίζουν να πέφτουν λίγο οι πλασματικοί βαθμοί νωρίτερα. Φτάνουν τα παιδιά μέχρι τη Γ' Λυκείου με 19-20 μέσο όρο και γράφουν Πανελλήνιες 12.000 και φταίει το σύστημα. Στην ίδια κατεύθυνση και η αύξηση των ενδοσχολικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.

Αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας με Λατινικά: Πολύ σωστή κίνηση. Το ίδιο και η επαναφορά των συντελεστών βαρύτητας. Περιμένετε να δείτε τι μπάχαλο θα γίνει με τα βαθμολογικά κλιμάκια και τις υψηλόβαθμες σχολές φέτος, εξαιτίας των αλλαγών Γαβρόγλου.

Το κόντρα μάθημα είναι σκέτη κοροϊδεία.

Επιμόρφωση καθηγητών σχολικών μονάδων από καθηγητές πανεπιστημίων: Γελάω. Επιμορφώσεις με τεχνικές blended training: Γελάω δυνάτα. Όταν πήγαν να βάλουν διδακτική επάρκεια στις Θετικές Επιστήμες, ξεσηκώθηκαν όλοι οι δημοσιοϋπαλληλικοί συνδικαλιστές (ΚΚΕ, ΠΚΣ, ΜΑΣ, ΠΑΜΕ) να πηγαίνει πακέτο η διδακτική επάρκεια με το πτυχίο του Μαθηματικού/Φυσικού/Χημικού. Και μετά πάμε να επιμορφώσουμε τον Μαθηματικο/Φυσικό/Χημικό καθηγητή, γιατί δεν κάνει καλό μάθημα.

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Θα γίνει γλέντι.

Αλλαγές στις μετεγγραφές: Στη σωστή κατεύθυνση, θα χρειαστεί, όμως, περαιτέρω επεξεργασία. 2750 μόρια διάφορα σε σχολή 10 και 19 χιλιάδων μορίων ΔΕΝ είναι το ίδιο.

Γενικά, καλό νομοσχέδιο, περιμένα περισσότερα. Πολύ μεγάλη έμφαση στα Πειραματικά Σχολεία. Κυριότερα σημεία εντυπωσιασμού-παρά ουσίας, οι ενότητες για τα Αγγλικά, την Πληροφορική και την Επιμόρφωση των καθητητών.
 

nPb

Επιφανές μέλος

Ο nPb αυτή τη στιγμή είναι συνδεδεμένος. Είναι Μεταπτυχιούχος και μας γράφει απο Πάτρα (Αχαΐα). Έχει γράψει 19,790 μηνύματα.
Πού ακούστηκε να επιμορφωθεί ο κομματοπατέρας συνδικαλιστής Μαθηματικός; Τςςςς κακές λέξεις...Τον Μαθηματικό και ειδικά ΚΝίτη δεν τον αγγίζουμε. Ας βγάλει πολύ μακαρόνι από τα αυτιά.
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Επιμόρφωση καθηγητών σχολικών μονάδων από καθηγητές πανεπιστημίων: Γελάω. Επιμορφώσεις με τεχνικές blended training: Γελάω δυνάτα. Όταν πήγαν να βάλουν διδακτική επάρκεια στις Θετικές Επιστήμες, ξεσηκώθηκαν όλοι οι δημοσιοϋπαλληλικοί συνδικαλιστές (ΚΚΕ, ΠΚΣ, ΜΑΣ, ΠΑΜΕ) να πηγαίνει πακέτο η διδακτική επάρκεια με το πτυχίο του Μαθηματικού/Φυσικού/Χημικού. Και μετά πάμε να επιμορφώσουμε τον Μαθηματικο/Φυσικό/Χημικό καθηγητή, γιατί δεν κάνει καλό μάθημα.

Σε σχέση με την επάρκεια, πάντως, η ιδέα της προηγούμενης κυβέρνησης να αποκτάται η επάρκεια εξωτερικά ή με κάποιον επιπρόσθετο κύκλο σπουδών ήταν παντελώς άστοχη. Τμήματα όπως το Μαθηματικό Αθήνας που έχουν Τομέα διδακτικής μπορούν άνετα να υποστηρίξουν τέτοια επιλογή εντός του προγράμματος σπουδών τους, όπως ήδη κάνουν. Το ζήτημα είναι πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο και άλλων τμημάτων στο ζήτημα της διασφάλισης μίας ελαχίστου επιπέδου διδακτικής επάρκειας.

Για παράδειγμα, στο γειτονικό τμήμα φυσικής του ΕΚΠΑ υπήρχε μέχρι πρότινος, ουσιαστικά, ένα προσφερόμενο μάθημα διδακτικής της φυσικής. Στο Μαθηματικό Πάτρας επίσης - αυτό το λέω επισφαλώς, μου το έχουν μεταφέρει. Και πάει λέγοντας η κατάσταση. Αντί λοιπόν να κοιτάμε πώς θα επιμορφώσουμε τους/τις εκπαιδευτικούς εκ των υστέρων, ας κοιτάξουμε και πώς θα διασφαλιστεί ένα ελάχιστο επίπεδο διδακτικής επάρκειας εντός των ιδρυμάτων.

Σε σχέση τώρα με τις τότε αντιδράσεις, θυμάμαι σε συνέλευση του τμ. Μαθηματικών εδώ στην Αθήνα να έχουμε μαζευτεί σε ένα αμφιθάτρο με αρκετά μέλη ΔΕΠ και μέλη των αγωνιστικών φοιτητικών παρατάξεων και να ακούμε σε κάποια φάση από κάποιον στο βάθος ότι «το να μιλάμε για πτυχίο με ή χωρίς διδακτική επάρκεια είναι σαν να λέμε ότι ένας μαθηματικός πρέπει να εξασφαλίσει και αλγεβρική/αναλυτική κ.λπ. επάρκεια στο πτυχίο του». Προφανώς και μέσα στις επόμενες μέρες είχε γίνει χαμούλης με αυτήν την ατάκα.

Πράγματι, η αντίδραση σε μία τέτοια μεταρρύθμιση με το σκεπτικό της «μη διάσπασης» του πτυχίου είναι αφελής, ωστόσο, δε θεωρώ ότι το να έρχεται η διδακτική επάρκεια από εξωτερικό φορέα εξυπηρετεί κάπου. Στόχος, θεωρώ, είναι να αναβαθμίσουμε τα προγράμματα σπουδών των υπαρχόντων ιδρυμάτων, όχι να τα μοιράζουμε αριστερά και δεξιά.
 

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
Σε σχέση με την επάρκεια, πάντως, η ιδέα της προηγούμενης κυβέρνησης να αποκτάται η επάρκεια εξωτερικά ή με κάποιον επιπρόσθετο κύκλο σπουδών ήταν παντελώς άστοχη. Τμήματα όπως το Μαθηματικό Αθήνας που έχουν Τομέα διδακτικής μπορούν άνετα να υποστηρίξουν τέτοια επιλογή εντός του προγράμματος σπουδών τους, όπως ήδη κάνουν. Το ζήτημα είναι πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο και άλλων τμημάτων στο ζήτημα της διασφάλισης μίας ελαχίστου επιπέδου διδακτικής επάρκειας.

Για παράδειγμα, στο γειτονικό τμήμα φυσικής του ΕΚΠΑ υπήρχε μέχρι πρότινος, ουσιαστικά, ένα προσφερόμενο μάθημα διδακτικής της φυσικής. Στο Μαθηματικό Πάτρας επίσης - αυτό το λέω επισφαλώς, μου το έχουν μεταφέρει. Και πάει λέγοντας η κατάσταση. Αντί λοιπόν να κοιτάμε πώς θα επιμορφώσουμε τους/τις εκπαιδευτικούς εκ των υστέρων, ας κοιτάξουμε και πώς θα διασφαλιστεί ένα ελάχιστο επίπεδο διδακτικής επάρκειας εντός των ιδρυμάτων.

Η ιδέα ήταν στη σωστή κατεύθυνση. Οι απόφοιτοι Οικονομικών Σχολών χρειάζονται πτυχίο ΑΣΠΑΙΤΕ για να διδάξουν ΑΟΘ στο Λυκείο. Εγώ χρειάζομαι ΑΣΠΑΙΤΕ για να πάω να κάνω μαθήματα Μηχανικής στο ΕΠΑΛ. Επειδή επί δεκαετίες οι Σχολές Θετικών Επιστημών έβγαζαν "δασκάλους", σημαίνει ότι έτσι πρέπει να γίνεται; Για να πάρεις διδακτική επάρκεια θα πρέπει να αφιερώσει ένα εξάμηνο minimum. Ενδεικτικά, το πρόγραμμα της ΑΣΠΑΙΤΕ, διάρκειας ενός έτους.

Θεωρείται κεκτημένο δικαίωμα το να διδάσκεις μετά τις σπουδές, γιατί "έτσι γίνονταν και παλαιότερα". Οι άλλοι που πάνε και αποκτάνε διδακτική επάρκεια εκτός σπουδών είναι κάποιου είδους "καθυστερημένοι", που οι σχολές τους δεν μερίμνησαν. Αυτό το "δικαίωμα", όμως, δεν προκύπτει από κάπου. Με την ίδια λογική που ένα μάθημα Διδακτικής δίνει στον μαθηματικό το δικαίωμα να διδάξει, θα έπρεπε τα Μαθηματικά 1-2-3 που έκανα εγώ να μου δίνουν, μαζί με τη διδακτική επάρκεια, το δικαίωμα να διδάξω Μαθηματικά.

Για αυτό λέω ότι η μετέπειτα επιμόρφωση των καθηγητών είναι κοροϊδεία. Δεν θέλουμε να πάμε κόντρα στη μάζα των καθηγητών, και προτείνουμε ημίμετρα, για να δείξουμε κάτι. Το θέμα της διδακτικής επάρκειας πρέπει, κάποια στιγμή, να λυθεί. Θα είναι με ένα-δυο επιπλέον εξάμηνο/-α σπουδών μέσα στη σχολή, το οποίο κατ' εμέ είναι και η χειρότερη λύση. Θα είναι ένα μεταπτυχιακό; Θα είναι ένα-δύο εξάμηνα σε κάποιο Παιδαγωγικό Τμήμα; Θεωρώ απαραίτητο να είναι Πανεπιστημιακού επιπέδου διαδικασία. Και ότι θα πρέπει, ιδανικά, να είναι έξω από τις βασικές σπουδές. Έχοντας δει πώς αντιμετώπιζει τα "εξωτερικά" μαθήματα το κάθε Τμήμα, το να βάλεις μαθήματα διδακτικής στο Μαθηματικό είναι μια τρύπα στο νερό. Και 40 μαθήματα να κάνεις έτσι, 1 μάθημα διδακτικής στο Παιδαγωγικό θα είναι ανώτερο.
 

nPb

Επιφανές μέλος

Ο nPb αυτή τη στιγμή είναι συνδεδεμένος. Είναι Μεταπτυχιούχος και μας γράφει απο Πάτρα (Αχαΐα). Έχει γράψει 19,790 μηνύματα.
Στο Μαθηματικό Πατρών που ακολουθούν τη λογική "ότι διδάσκων υπάρχει, προσφέρεται και μάθημα μέχρι να πάρει σύνταξη" άσχετα αν συνεισφέρει στον προσανατολισμό του πτυχίου κλπ, ο τομέας διδακτικής των Μαθηματικών καταργήθηκε επειδή τα ελάχιστα μέλη ΔΕΠ συνταξιοδοτήθηκαν και δυο από αυτούς απορροφήθηκαν στον τομέα Θεωρητικών Μαθηματικών μέχρι να συνταξιοδοτηθούν. Ήδη και όσο υπήρχε αυτός ο τομέας, η ύπαρξή του ήταν υποβαθμισμένη και ο τρόπος που διδάσκονταν τα μαθήματα αυτά μόνο παιδαγωγική επάρκεια δεν έδιναν. Χαμένες πιστωτικές μονάδες σε ανύπαρκτη ύλη. Καταλαβαίνετε με τι τρόπο κάποιος περνούσε τα μαθήματα αυτά.

Ο προσανατολισμός των μαθημάτων του Μαθηματικού Πατρών δεν είχαν καμία σχέση με την "καθηγητική κατεύθυνση" για τα σχολικά μαθηματικά. Δεν παρέχουν καμία προετοιμασία για τη μέση εκπαίδευση ως προς τις διδακτικές δεξιότητες. Τα μαθήματα κάλυπταν βασικούς κλάδους των θεωρητικών, εφαρμοσμένων και υπολογιστικών μαθηματικών καθώς και πιθανοτήτων-στατιστικής αλλά υπό ακαδημαϊκή σκοπιά. Υπάρχει μια εικόνα ότι απλά οι καθηγητές του Τμήματος κάνουν απλά το δημοσιοϋπαλληλικό χόμπι τους με την ίδια ύλη σε 95% για 40 χρόνια και οι φοιτητές απλά να περνάνε μαθήματα. Όσοι καθηγητές συνταξιοδοτούνται απλά το μάθημά τους καταργείται δίχως αντικατάσταση, ενώ διορίζουν έκτακτο προσωπικό από το πρώην Γενικό Τμήμα του Πολυτεχνείου Πατρών που έχει καταργηθεί εδώ και 10 χρόνια και κάποιοι καθηγητές του ενσωματώθηκαν σε διάφορα Τμήματα του Πανεπιστημίου και έτσι τα μαθήματα συνεχώς είναι σε μια ασυνέχεια λογικής.
 

eukleidhs1821

Διάσημο μέλος

Ο eukleidhs1821 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Πτυχιούχος του τμήματος Ιατρικής Ιωαννίνων (Ιωάννινα) και μας γράφει απο Καινούργιο (Ηράκλειο). Έχει γράψει 3,664 μηνύματα.
Στο Μαθηματικό Πατρών που ακολουθούν τη λογική "ότι διδάσκων υπάρχει, προσφέρεται και μάθημα μέχρι να πάρει σύνταξη" άσχετα αν συνεισφέρει στον προσανατολισμό του πτυχίου κλπ, ο τομέας διδακτικής των Μαθηματικών καταργήθηκε επειδή τα ελάχιστα μέλη ΔΕΠ συνταξιοδοτήθηκαν και δυο από αυτούς απορροφήθηκαν στον τομέα Θεωρητικών Μαθηματικών μέχρι να συνταξιοδοτηθούν. Ήδη και όσο υπήρχε αυτός ο τομέας, η ύπαρξή του ήταν υποβαθμισμένη και ο τρόπος που διδάσκονταν τα μαθήματα αυτά μόνο παιδαγωγική επάρκεια δεν έδιναν. Χαμένες πιστωτικές μονάδες σε ανύπαρκτη ύλη. Καταλαβαίνετε με τι τρόπο κάποιος περνούσε τα μαθήματα αυτά.

Ο προσανατολισμός των μαθημάτων του Μαθηματικού Πατρών δεν είχαν καμία σχέση με την "καθηγητική κατεύθυνση" για τα σχολικά μαθηματικά. Δεν παρέχουν καμία προετοιμασία για τη μέση εκπαίδευση ως προς τις διδακτικές δεξιότητες. Τα μαθήματα κάλυπταν βασικούς κλάδους των θεωρητικών, εφαρμοσμένων και υπολογιστικών μαθηματικών καθώς και πιθανοτήτων-στατιστικής αλλά υπό ακαδημαϊκή σκοπιά. Υπάρχει μια εικόνα ότι απλά οι καθηγητές του Τμήματος κάνουν απλά το δημοσιοϋπαλληλικό χόμπι τους με την ίδια ύλη σε 95% για 40 χρόνια και οι φοιτητές απλά να περνάνε μαθήματα. Όσοι καθηγητές συνταξιοδοτούνται απλά το μάθημά τους καταργείται δίχως αντικατάσταση, ενώ διορίζουν έκτακτο προσωπικό από το πρώην Γενικό Τμήμα του Πολυτεχνείου Πατρών που έχει καταργηθεί εδώ και 10 χρόνια και κάποιοι καθηγητές του ενσωματώθηκαν σε διάφορα Τμήματα του Πανεπιστημίου και έτσι τα μαθήματα συνεχώς είναι σε μια ασυνέχεια λογικής.
δηλαδη εννοεις οτι το τμημα σου ειχε πολυ χαμηλο επιπεδο εκπαιδευσης με πολυ χαμηλο επιπεδο γνωσης και ευκολο να βγαλεις βαθμους κλτπ?
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Η ιδέα ήταν στη σωστή κατεύθυνση. Οι απόφοιτοι Οικονομικών Σχολών χρειάζονται πτυχίο ΑΣΠΑΙΤΕ για να διδάξουν ΑΟΘ στο Λυκείο. Εγώ χρειάζομαι ΑΣΠΑΙΤΕ για να πάω να κάνω μαθήματα Μηχανικής στο ΕΠΑΛ. Επειδή επί δεκαετίες οι Σχολές Θετικών Επιστημών έβγαζαν "δασκάλους", σημαίνει ότι έτσι πρέπει να γίνεται; Για να πάρεις διδακτική επάρκεια θα πρέπει να αφιερώσει ένα εξάμηνο minimum. Ενδεικτικά, το πρόγραμμα της ΑΣΠΑΙΤΕ, διάρκειας ενός έτους.

Θεωρείται κεκτημένο δικαίωμα το να διδάσκεις μετά τις σπουδές, γιατί "έτσι γίνονταν και παλαιότερα". Οι άλλοι που πάνε και αποκτάνε διδακτική επάρκεια εκτός σπουδών είναι κάποιου είδους "καθυστερημένοι", που οι σχολές τους δεν μερίμνησαν. Αυτό το "δικαίωμα", όμως, δεν προκύπτει από κάπου. Με την ίδια λογική που ένα μάθημα Διδακτικής δίνει στον μαθηματικό το δικαίωμα να διδάξει, θα έπρεπε τα Μαθηματικά 1-2-3 που έκανα εγώ να μου δίνουν, μαζί με τη διδακτική επάρκεια, το δικαίωμα να διδάξω Μαθηματικά.

Για αυτό λέω ότι η μετέπειτα επιμόρφωση των καθηγητών είναι κοροϊδεία. Δεν θέλουμε να πάμε κόντρα στη μάζα των καθηγητών, και προτείνουμε ημίμετρα, για να δείξουμε κάτι. Το θέμα της διδακτικής επάρκειας πρέπει, κάποια στιγμή, να λυθεί. Θα είναι με ένα-δυο επιπλέον εξάμηνο/-α σπουδών μέσα στη σχολή, το οποίο κατ' εμέ είναι και η χειρότερη λύση. Θα είναι ένα μεταπτυχιακό; Θα είναι ένα-δύο εξάμηνα σε κάποιο Παιδαγωγικό Τμήμα; Θεωρώ απαραίτητο να είναι Πανεπιστημιακού επιπέδου διαδικασία. Και ότι θα πρέπει, ιδανικά, να είναι έξω από τις βασικές σπουδές. Έχοντας δει πώς αντιμετώπιζει τα "εξωτερικά" μαθήματα το κάθε Τμήμα, το να βάλεις μαθήματα διδακτικής στο Μαθηματικό είναι μια τρύπα στο νερό. Και 40 μαθήματα να κάνεις έτσι, 1 μάθημα διδακτικής στο Παιδαγωγικό θα είναι ανώτερο.

Δε διαφωνώ ότι είναι κακώς καμωμένος ο τρόπος που αξιολογείται η διδακτική επάρκεια εντός των σχολών, αλλά, το να δίνεται σε κάποιες σχολές μέσα στα όρια του πτυχίου - και, ενδεχομένως, κατόπιν επιλογής - και σε κάποιες εκτός δε μου φαίνεται καθόλου λάθος, αντιθέτως, είναι εναρμονισμένο με τη ζήτηση στην αγορά εργασίας. Διότι πολύ περισσότερα άτομα από τις παραδοσιακά «καθηγητικές» σχολές ζητούνται από την αγορά για να διδάξουν στα σχολεία παρά από τις υπόλοιπες.

Όσο για το bold νιώθω ότι μιλάς αμιγώς με προκατάληψη και χωρίς δεδομένα για την όλη κατάσταση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Μαθηματικό της Αθήνας. Γενικότερα, θεωρώ ότι είναι αρκετά καλό λειτουργικό και ρεαλιστικό υπόδειγμα για αυτό το ζήτημα και, επίσης, πολύ καλή είναι και η πρόταση που είχε κατατεθεί εν όψει του νομοσχεδίου περί διάσπασης του πτυχίου από την προηγούμενη κυβέρνηση.
 

Memetchi

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Memetchi αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 26 ετών και Απόφοιτος. Έχει γράψει 1,495 μηνύματα.
Έμφαση στα Αγγλικά και την Πληροφορική στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Εάν έμαθα κάτι στο σχολείο, είναι ότι η διδασκαλία των αγγλικών είναι ΑΧΡΗΣΤΗ. Ο ρυθμός μάθησης αντιστοιχεί σε λοβοτομημένο 90χρόνο. Και, bonus, όταν αλλάζεις βαθμίδα εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο->Δημοτικό->Γυμνάσιο->Λύκειο) πηγαίνεις 2 lvl πίσω. Η πλεινότητα των μαθητών αποκτά C2 στη Γ' Γυμνασίο/Α' Λυκείου και το σύστημα εξακολουθεί να διδάσκει Present Perfect Simple και Continuous.
Άχρηστη δεν είναι σε καμιά περίπτωση. Φαντάζομαι θα γίνει απλά μια πρώτη προσέγγιση μέσα από παιχνίδια και λοιπές δημιουργικές ασχολίες. Κακό δεν είναι να υπάρχει. Τώρα για το γενικότερο σύστημα εκμάθησης, φταίει κυρίως ότι οι διδακτικές ώρες είναι πολύ λίγες. Μέχρι το τέλος της σχολικής ζωής του ο μαθητής σύμφωνα με το πρόγραμμα φθάνει σε ένα καλό επίπεδο(δεν είμαι σίγουρος για τα αγγλικά αλλά αν θυμάμαι καλά το κάδρο σπουδών νομίζω μέχρι Γ1, αν υπάρχει κάποιος της αγγλικής ας διορθώσει). Το πράγμα χωλαίνει στο ότι τα παιδιά κάνουν εκτός σχολείου μαθήματα επί 2 και 3 φορές περισσότερες ώρες και με λιγότερα άτομα ανά τάξη. Φυσικά και θα είναι πολύ πιο γρήγορα πιο μεγάλο επίπεδο και αυτό φέρνει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να κάνουν περίπατο στο σχολείο. Είναι και η γενικότερη υποβάθμιση που δέχονται οι ξένες γλώσσες του σχολείου από γονείς, παιδιά, μέχρι και καθηγητές άλλων μαθημάτων. Τι περιμένουμε λοιπόν; Το κράτος όμως οφείλει να πηγαίνει με ένα πρόγραμμα το οποίο θα σέβεται ακόμα και τον μαθητή που δεν έχει πάει φροντιστήριο, οπότε δεν μπορεί να πάει πιο γρήγορα από το κανονικό επειδή οι μαθητές έχουν ήδη Γ2. Ο μόνος τρόπος για να λυθεί κάτι τέτοιο είναι να προστεθούν ώρες. Αλλά αυτό δεν γίνεται. Εκτός αν είναι διατεθειμένο το κράτος να κόψει από άλλα μαθήματα και ουσιαστικά σιγά σιγά να βγάλει άχρηστα τα φροντιστήρια (όπως προσπάθησε φέτος με τα μαθήματα κατεύθυνσης). Δεν πας 2 επίπεδα πίσω πάντως. Το βιβλίο συνεχίζει κανονικά. Οι μαθητές/ή η κακιά διδασκαλία του διδάσκοντα φταίει που δεν έμαθαν τα περσινά και το πράγμα πάει ακόμα πιο αργά. Τα είδα με τα ίδια μου τα μάτια στην πρακτική. Παιδιά της τρίτης γυμνασίου να μην μπορούν να κλίνουν ούτε το être μετά από τόσα χρόνια...




Για την επάρκεια διδασκαλίας: Εγώ συμφωνώ να δίνεται με το πτυχίο αν έχουν περαστεί ένα συγκεκριμένο και μεγάλο ποσοστό διδακτικών μαθημάτων, όπως είχαμε στην δικιά μου σχολή. Δεν ξέρω πως είναι στο μαθηματικό αλλά ένα μάθημα δεν φτάνει και το εξτρά εξάμηνο το θεωρώ λίγο χαζή λύση.
 

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
Δε διαφωνώ ότι είναι κακώς καμωμένος ο τρόπος που αξιολογείται η διδακτική επάρκεια εντός των σχολών, αλλά, το να δίνεται σε κάποιες σχολές μέσα στα όρια του πτυχίου - και, ενδεχομένως, κατόπιν επιλογής - και σε κάποιες εκτός δε μου φαίνεται καθόλου λάθος, αντιθέτως, είναι εναρμονισμένο με τη ζήτηση στην αγορά εργασίας. Διότι πολύ περισσότερα άτομα από τις παραδοσιακά «καθηγητικές» σχολές ζητούνται από την αγορά για να διδάξουν στα σχολεία παρά από τις υπόλοιπες.

Όσο για το bold νιώθω ότι μιλάς αμιγώς με προκατάληψη και χωρίς δεδομένα για την όλη κατάσταση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Μαθηματικό της Αθήνας. Γενικότερα, θεωρώ ότι είναι αρκετά καλό λειτουργικό και ρεαλιστικό υπόδειγμα για αυτό το ζήτημα και, επίσης, πολύ καλή είναι και η πρόταση που είχε κατατεθεί εν όψει του νομοσχεδίου περί διάσπασης του πτυχίου από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Συγγνώμη για την έκφραση, αλλά η προσέγγιση αυτή ανήκει, μαζί με άλλες, στις κοντόφθαλμες του τύπου "εγώ ασφάλισα τον κ*λο μου, οι άλλοι κόψτε το λαιμό σας. Η διδακτική επάρκεια είναι αυτονόητη για τον Μαθηματικό, ώστε να διδάξει μαθηματικά, αλλά όχι για τον Οικονομολόγο να διδάξει ΑΟΘ, ή το Μηχανικό να διδάξει μηχανική. Αυτό είναι ακριβώς που περιγράφω παραπάνω, έχουμε μάθει ότι έτσι πρέπει να γίνεται και το θεωρούμε σωστό. Ο Γαβρόγλου, μέσα στο απύθμενο χάος που δημιούργησε, προσπάθησε να κάνει ελάχιστες, μετρημένες στα δάχτυλα ενός χεριού, σωστές ενέργειες. Η διδακτική επάρκεια ήταν μία από αυτές.
Ποια διάσπαση πτυχίου; Τα πολυτεχνεία αντιδρούν στην ενδεχόμενη διάσπαση του πτυχίου από όταν ήμουν εγώ στο Δημοτικό. Αρχίσανε να σας λένε και εσάς τέτοιες μπαρούφες τώρα; Κατά τα άλλα, καμία προκατάληψη, εσύ παρουσιάζεις ένα Τμήμα, το οποίο δεν κάνει και τίποτα, ένα μάθημα διδάσκει, και όλοι έχουμε δει πώς διδάσκονται τα μη-αμιγή μαθήματα, σε κάθε Τμήμα.

Το θέμα είναι, εάν ο καθηγητής δεν έχει πάρει τις αρχικές βάσεις, δεν μπορείς μετά να τον επιμορφώσεις. Είναι σαν να στέλνεις να τελειώσει κάποιο μεταπτυχιακό, χωρίς βασικό πτυχίο. Και να το βγάλει, είναι άνευ ουσίας.
Άχρηστη δεν είναι σε καμιά περίπτωση. Φαντάζομαι θα γίνει απλά μια πρώτη προσέγγιση μέσα από παιχνίδια και λοιπές δημιουργικές ασχολίες. Κακό δεν είναι να υπάρχει. Τώρα για το γενικότερο σύστημα εκμάθησης, φταίει κυρίως ότι οι διδακτικές ώρες είναι πολύ λίγες. Μέχρι το τέλος της σχολικής ζωής του ο μαθητής σύμφωνα με το πρόγραμμα φθάνει σε ένα καλό επίπεδο(δεν είμαι σίγουρος για τα αγγλικά αλλά αν θυμάμαι καλά το κάδρο σπουδών νομίζω μέχρι Γ1, αν υπάρχει κάποιος της αγγλικής ας διορθώσει). Το πράγμα χωλαίνει στο ότι τα παιδιά κάνουν εκτός σχολείου μαθήματα επί 2 και 3 φορές περισσότερες ώρες και με λιγότερα άτομα ανά τάξη. Φυσικά και θα είναι πολύ πιο γρήγορα πιο μεγάλο επίπεδο και αυτό φέρνει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να κάνουν περίπατο στο σχολείο. Είναι και η γενικότερη υποβάθμιση που δέχονται οι ξένες γλώσσες του σχολείου από γονείς, παιδιά, μέχρι και καθηγητές άλλων μαθημάτων. Τι περιμένουμε λοιπόν; Το κράτος όμως οφείλει να πηγαίνει με ένα πρόγραμμα το οποίο θα σέβεται ακόμα και τον μαθητή που δεν έχει πάει φροντιστήριο, οπότε δεν μπορεί να πάει πιο γρήγορα από το κανονικό επειδή οι μαθητές έχουν ήδη Γ2. Ο μόνος τρόπος για να λυθεί κάτι τέτοιο είναι να προστεθούν ώρες. Αλλά αυτό δεν γίνεται. Εκτός αν είναι διατεθειμένο το κράτος να κόψει από άλλα μαθήματα και ουσιαστικά σιγά σιγά να βγάλει άχρηστα τα φροντιστήρια (όπως προσπάθησε φέτος με τα μαθήματα κατεύθυνσης). Δεν πας 2 επίπεδα πίσω πάντως. Το βιβλίο συνεχίζει κανονικά. Οι μαθητές/ή η κακιά διδασκαλία του διδάσκοντα φταίει που δεν έμαθαν τα περσινά και το πράγμα πάει ακόμα πιο αργά. Τα είδα με τα ίδια μου τα μάτια στην πρακτική. Παιδιά της τρίτης γυμνασίου να μην μπορούν να κλίνουν ούτε το être μετά από τόσα χρόνια...




Για την επάρκεια διδασκαλίας: Εγώ συμφωνώ να δίνεται με το πτυχίο αν έχουν περαστεί ένα συγκεκριμένο και μεγάλο ποσοστό διδακτικών μαθημάτων, όπως είχαμε στην δικιά μου σχολή. Δεν ξέρω πως είναι στο μαθηματικό αλλά ένα μάθημα δεν φτάνει και το εξτρά εξάμηνο το θεωρώ λίγο χαζή λύση.
Όσο ήμουν στο Δημοτικό, έκανα αγγλικά με τη μάνα μου, η οποία δεν έχει καμία σχέση με το αντικείμενο, πέρα του C2 που πήρε στο πανεπιστήμιο. Πήρε ένα βιβλίο από φίλη της φιλόλογο αγγλικών και ξεκινήσαμε. Επειδή ήταν η μάνα μου, δεν πολυ-ασχολούμουν. Αποτέλεσμα: έβγαλα την ύλη 1.5 χρόνου του φροντιστήριου σε 4 χρόνια. Και πάλι, ήμουν πιο μπροστά από το σχολείο.
Το πρόβλημα με τα αγγλικά στο σχολείο δεν είναι το πλήθος των μαθητών ή ότι πρέπει να γίνεται διδασκαλία στον ΜΟ αυτών. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει συνέχεια, όπως υπάρχει στο φροντιστήριο. Α' Γυμνασίου ξεκινήσαμε ξανά από Present Simple και Continuous. Ενώ Στ' Δημοτικού κάναμε Present και Past Perfect. Είναι σαν να πηγαίνεις στο Γυμνάσιο να μάθεις τους χρόνους των ρημάτων, ύλη Γ' Δημοτικού.
Τώρα, λέμε, θα το ξεκινάμε από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Με το ισχύον σύστημα, ένα παιδί που δεν πάει φροντιστήριο, τελειώνει 8-9 χρόνια διδασκαλίας αγγλικών στο σχολείο και ΔΕΝ ανταποκρίνεται σε εξετάσεις επιπέδου Β2. Έχει κάνει μια 10ετία μαθήματα και είναι ΑΝΙΚΑΝΟΣ να επικοινωνήσει. Θα αλλάξει κάτι εάν βάλουμε άλλα 3-4 χρόνια διδασκαλίας. Τα φροντιστήρια, σε 7-8 χρόνια δίνουν C2. Όχι ότι χρειάζεται κάπου, πεταμένα λεφτά είναι, αλλά και πάλι. Είναι τραγικό το πόσες ώρες αφιερώνονται σε Αγγλικά στο σχολείο και το αποτέλεσμα είναι ΜΗΔΑΜΙΝΟ.

Ως προς την επάρκεια, θεωρώ ότι δεν μπορεί να δίνεται από το ίδιο το τμήμα. Πώς θα διδάξει διδακτική το Μαθηματικό; Ακυρώνει την όλη ιδέα της επάρκειας. Η καλύτερη λύση είναι, μετά το πτυχίο, να εγγράφονται απευθείας σε Παιδαγωγικό και να παρακολουθούν ένα εξάμηνο.
Ξαναλέω, οι Οικονομολόγοι, για να διδάξουν ΑΟΘ (αντικείμενο πρώτη ανάθεσης), πρέπει να κάνουν ΑΣΠΑΙΤΕ για ένα χρόνο, στο οποίο πληρώνουν και δίδακτρα, νομίζω.
Πέραν αυτού, θεωρώ ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί περνάνε χρόνια μέχρι να διοριστούν. Ή κάνουν και 1-2 μεταπτυχιακά, για τα μόρια. Το ένα εξάμηνο που περιγράφω, για την απόκτηση επάρκειας, δεν είναι ούτε παράλογο, ούτε τραγικό. Και, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει ζήτηση για καθηγητές, είναι μια καλή ευκαιρία να εφαρμοστεί.
 

Μάρκος Βασίλης

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Βασίλης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Διδακτορικός και μας γράφει απο Καισαριανή (Αττική). Έχει γράψει 1,871 μηνύματα.
Για την επάρκεια διδασκαλίας: Εγώ συμφωνώ να δίνεται με το πτυχίο αν έχουν περαστεί ένα συγκεκριμένο και μεγάλο ποσοστό διδακτικών μαθημάτων, όπως είχαμε στην δικιά μου σχολή. Δεν ξέρω πως είναι στο μαθηματικό αλλά ένα μάθημα δεν φτάνει και το εξτρά εξάμηνο το θεωρώ λίγο χαζή λύση.

Κατά τα άλλα, καμία προκατάληψη, εσύ παρουσιάζεις ένα Τμήμα, το οποίο δεν κάνει και τίποτα, ένα μάθημα διδάσκει, και όλοι έχουμε δει πώς διδάσκονται τα μη-αμιγή μαθήματα, σε κάθε Τμήμα.

Νομίζω ότι δεν ήμουν σαφής για το ότι δεν μιλάω για ένα τμήμα που απλώς διδάσκει ένα μάθημα διδακτικής με τo παρακάτω:

Τμήματα όπως το Μαθηματικό Αθήνας που έχουν Τομέα διδακτικής μπορούν άνετα να υποστηρίξουν τέτοια επιλογή εντός του προγράμματος σπουδών τους, όπως ήδη κάνουν. Το ζήτημα είναι πώς θα αναβαθμιστεί το επίπεδο και άλλων τμημάτων στο ζήτημα της διασφάλισης μίας ελαχίστου επιπέδου διδακτικής επάρκειας.

οπότε, προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, ας αναλύσουμε λίγο γιατί στο τμ. Μαθηματικών του ΕΚΠΑ δεν γίνεται απλά ένα μάθημα διδακτικής.

  1. Στο Πρόγραμμα σπουδών προβλέπεται για την ολοκλήρωση σπουδών η επιτυχής εξέταση σε 3 τουλάχιστον μαθήματα του τομέα Διδακτικής - με περιορισμούς για τους συνδυασμούς που μπορεί να γίνουν (για εμένα, αυτό από μόνο του ποτέ δεν ήταν αρκετό).
  2. Το τμήμα παρέχει τη δυνατότητα ειδίκευσης στη διδακτική των μαθηματικών με επιλογή 8+2 μαθημάτων διδακτικής που προσμετρώνται κανονικά στον συνολικό αριθμό μαθημάτων για το πτυχίο και για τα οποία υπάρχουν και πάλι περιορισμοί - 3 διδακτική (με ένα υποχρεωτικό), δύο φιλοσοφίας/ιστορίας, δύο παιδαγωγικών/ψυχολογίας.
  3. Μετά την πρόταση του Γαβρόγλου για απόκτηση της Διδακτικής επάρκειας εκτός των σχολών, το τμ. Μαθηματικών κατέθεσε πρόταση για την ένταξη κύκλου σπουδών που να δίνει διδακτική επάρκεια εντόςτου προγράμματος σπουδών του, παρόμοιου με αυτού της ειδίκευσης στη διδακτική, ο οποίος περιλαμβάνει:
    1. Την επιτυχή εξέταση σε τουλάχιστον τρία (3) μαθήματα διδακτικής των μαθηματικών.
    2. Την επιτυχή εξέταση σε τουλάχιστον ένα (1) μάθημα παιδαγωγικών/ψυχολογίας.
    3. Την επιτυχή εξέταση σε τουλάχιστον ένα (1) μάθημα γνωστικής ψυχολογίας/κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης.
    4. Την επιτυχή εξέταση στο μάθημα της πρακτικής άσκησης του τομέα Διδακτικής των Μαθηματικών.
Σε σχέση με την ποιότητα της διδασκαλίας των μαθημάτων του τομέα, εν γένει, ακριβώς επειδή υπάρχει σχετικός τομέας στο τμήμα με ερευνητικά ενεργό προσωπικό, το επίπεδο είναι συγκρίσιμο με τα υπόλοιπα μαθήματα.

Νομίζω ότι το παραπάνω πλαίσιο λειτουργίας καθώς και η πρόταση καθ' εαυτή θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για την ένταξη της διδακτικής επάρκειας ουσιαστικά μέσα στο πτυχίο, ειδικά των παραδοσιακά καθηγητικών σχολών. Ωστόσο, πολλά τμήματα ανά την Ελλάδα ακολουθούν προσέγγιση του τύπου «ένα μάθημα φτάνει για να τα δεις όλα» - ανέφερα και παραπάνω κάποια, όπως, λ.χ. το Φυσικό του ΕΚΠΑ.

Τώρα, για εμένα είναι προφανές ότι είναι αναγκαίο να ενταχθεί η διδακτική επάρκεια με τους παραπάνω όρους σε όλες τις παραδοσιακά καθηγητικές σχολές από τις οποίες και είναι πολύ περισσότερα, συγκριτικά, τα άτομα που βγαίνουν και θέλουν/πρόκειται να ασχοληθούν με την εκπαίδευση (όπως, επίσης, και η ζήτηση). Αντιθέτως, κάποιο άτομο που μπαίνει σε μία σχολή για να γίνει π.χ. μηχανικός συνήθως δεν έχει στο μυαλό του να μπει σε ένα σχολείο για να κάνει μηχανική όπως επίσης δεν υπάρχει και η ανάλογη ζήτηση, επομένως καλώς, θεωρώ, δεν είναι προτεραιότητα το να ενταχθεί και σε αυτά τα τμήματα αντίστοιχος κύκλος μαθημάτων για την απόκτηση διδακτικής επάρκειας εντός του πτυχίου. Αν, τώρα, ένα τμήμα έχει τις δυνατότητες να κάνει κάτι τέτοιο, ας γίνει.

Για τις οικονομικές σχολές δεν κατάλαβα τι λες και δεν έχω σαφή εικόνα πέρα από το ότι το ΟΠΑ ακολουθεί εδώ και χρόνια παρόμοια αντιμετώπιση και δίνει την επάρκεια, κατ' επιλογήν, εντός του πτυχίου.
Αυτόματη ένωση συνεχόμενων μηνυμάτων:

Ως προς την επάρκεια, θεωρώ ότι δεν μπορεί να δίνεται από το ίδιο το τμήμα. Πώς θα διδάξει διδακτική το Μαθηματικό; Ακυρώνει την όλη ιδέα της επάρκειας.

Ελπίζω να ήταν σαφές ότι είναι τουλάχιστον αφελής αυτή η προσέγγιση - δεν ξέρω τι σχέση έχεις με τον χώρο της εκπαίδευσης, προσωπικά.
 

VouDou

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Δημήτριος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 48 ετών, Καθηγητής και μας γράφει απο Κυπαρισσία (Μεσσηνία). Έχει γράψει 1,326 μηνύματα.
Όπως αναφέρθηκε, παλαιόθεν υφίσταται η διάκριση "καθηγητικών" και "μη-καθηγητικών" πτυχίων και τα δεύτερα για πρόσβαση στην εκπαίδευση... πρέπει να παρακολουθήσουν επιτυχώς πρόγραμμα "παιδαγωγικής & διδακτικής επάρκειας" (όχι μόνο διδασκαλία). Τονίζεται, ότι αυτό δεν είναι απαραίτητο (για τους δεύτερους, οι πρώτοι το έχουν με το πτυχίο τους), αλλά δίνει προβάδισμα επιλογής (π.χ. αναπληρωτές) στο τυπικό μας σύστημα εκπαίδευσης. Επίσης, οι δεύτεροι, μπορούν να λάβουν αυτό το "επιπλέον" επαγγελματικό δικαίωμα και με σχετικό ΜΔΕ ή δεύτερο πτυχίο (π.χ. δημοτικής εκπαίδευσης).

Κλασική περίπτωση χορήγησης ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ διδακτικής επάρκειας ήταν το παιδαγωγικό τμήμα της ΑΣΠΑΙΤΕ (το ΕΠΠΑΙΚ), που κάποτε ήταν ένα εξάμηνο και τα τελευταία (αρκετά) χρόνια είναι ετήσιο (2 εξάμηνα). Επίσης, τελευταία διοργάνωσαν σχετικά προγράμματα και άλλα ΑΕΙ, όπως το ΟΠΑ (και άλλα) διάρκειας 1 ή 2 εξαμήνων και όλα πια επί πληρωμή (είναι πολλά τα λεφτά, Άρη!). Ακόμα και στο ΕΠΠΑΙΚ (της ΑΣΠΑΙΤΕ) υπάρχει ποσόστωση επιλογής εκπαιδευομένων, που είναι μόνιμοι καθηγητές και δεν έχουν "ΕΠΠΑΙΚ" (για να το λάβουν).

Επειδή αναφερόμαστε, λοιπόν, σε "παιδαγωγική & διδακτική επάρκεια" και λαμβάνοντας υπόψη το ΕΠΠΑΙΚ της ΑΣΠΑΙΤΕ... αφορά μαθήματα περί παιδαγωγικής, ψυχολογίας, διδακτικής, Η/Υ, μεθοδολογία έρευνας, φιλοσοφίας, κοινωνιολογίας, εκπαιδευτική αξιολόγηση, εκπαιδευτική πολιτική, συμβουλευτική & προσανατολισμός. Στο πακέτο πραγματοποιούνται πτυχιακή εργασία και ΠΑΔ (μικροδιδασκαλίες μεταξύ εκπαιδευομένων και πρότυπες διδασκαλίες σε σχολεία).

Στο παρελθόν, άλλα πτυχία τα είχαν στο ΠΠΣ τους, άλλα όχι και κυρίως όχι όλα αυτά τα μαθήματα. Πριν μερικά χρόνια υπήρξε "αμφισβήτηση" ακόμα και για "καθηγητικά" πτυχία από πλευράς Υπ. Παιδείας με το αν το παρέχουν στην ολότητά του (πολλά δεν τα είχαν, πολλά τα είχαν μόνο ως κατ' επιλογήν μαθήματα, κ.λπ. περιπτώσεις). Ακόμα και στο ΕΠΠΑΙΚ δεν υπήρχε σταθερός αριθμός μαθημάτων. Και για αυτό τα σχετικά προγράμματα, αλλού είναι 6 μήνες, αλλού 12 μήνες. Το εκνευριστικό (στην ΑΣΠΑΙΤΕ) ήταν, ότι δεν "αναγνώριζαν" και μαθήματα, π.χ. υποχρέωναν τον πτυχιούχο Κοινωνιολογίας να παρακολουθεί ξανά... Κοινωνιολογία!

Ο υποφαινόμενος (γεωπόνος) έχει παρακολουθήσει το ΕΠΠΑΙΚ ΑΣΠΑΙΤΕ προ πολλών ετών. Κρίνεται, όντας πτυχιούχος 5ετούς τμήματος, ότι αυτά που ήταν να μάθει σχετικά... αρκούσε το 3μηνο (πλήρους παρακολούθησης). Προσφέρονται πραγματάκια που χρειάζονται, αλλά όχι και για ένα έτος (βολεύεται κόσμος). Τα μαθήματα ήταν (προσωπικά) πανεύκολα (κανείς δεν "κοβόταν", εκτός αν το ήθελε). Επίσης, επειδή είμαι και πιστοποιημένος εκπαιδευτής ΕΟΠΠΕΠ (κατάρτιση ενηλίκων... άλλο πιστοποιητικό επί πληρωμή, φυσικά, που ζητείται για σχετική επαγγελματική δράση) ήταν πάλι τα ίδια (ελάχιστες διαφορές στο όλον). Και γενικώς, ο καθένας "στήνει" το πιστοποιητικο-"μαγαζάκι" του.
 

nPb

Επιφανές μέλος

Ο nPb αυτή τη στιγμή είναι συνδεδεμένος. Είναι Μεταπτυχιούχος και μας γράφει απο Πάτρα (Αχαΐα). Έχει γράψει 19,790 μηνύματα.
Προσωπικά δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο υπάρχει η τόση νομική ασάφεια με τους κανονισμούς, όπως και γιατί μεταξύ Μαθηματικών Τμημάτων υπάρχει ανυπαρξία συνεννόησης για προφανή ζητήματα. Μεταξύ Μαθηματικού Τμήματος Αθήνας και Πάτρας επικρατεί χάος ως προς τη θεματική δόμηση του προγράμματος σπουδών. Το Μαθηματικό Πατρών είναι αυστηρά προσανατολισμένο στην "ακαδημαϊκή / ερευνητική" παραγωγή Μαθηματικών με στόχο μια αγορά εργασίας Βερολίνου (!) και όχι με τη φιλοσοφία του Μαθηματικού Αθήνας. Αντιθέτως, αποτελεί μια συνοπτική έκδοση της ΣΕΜΦΕ σε 8 εξάμηνα με 2 χρόνια εσωτερική κατεύθυνση (σαν υπο-πτυχίο) πάνω σε έναν θεματικό κλάδο των Μαθηματικών:

- Θεωρητικών Μαθηματικών
- Εφαρμοσμένων Μαθηματικών
- Πιθανοτήτων, Στατιστικής και Επιχειρησιακής Έρευνας
- Υπολογιστικών Μαθηματικών

ενώ παρέχεται και μια Γενική κατεύθυνση με ασαφή ρόλο καθώς λείπουν οι παιδαγωγικές πιστώσεις (αν υπήρχε τέτοια σκέψη). Η Γενική κατεύθυνση ήταν μια γένεση των αριστερών φοιτητικών κινημάτων του ΣΥΡΙΖΑ και της ΔΑΠ, ΠΑΣΠ που επειδή κοπροσκύλιαζαν και δεν μπορούσαν να σηκώσουν το συμπαγές πρόγραμμα της κάθε κατεύθυνσης (εκ των παραπάνω) ήθελαν κάτι "χαλαρό", απλά να περνάνε μαθήματα για να μειώνεται ο αριθμός μέχρι το πτυχίο χωρίς θεματικό προσανατολισμό. Να σημειώσω ότι οι φοιτητές που ήταν μέλη της ΠΚΣ (ΚΝΕ) συνήθως επέλεγαν τις δύσκολες κατευθύνσεις του Μαθηματικού (θεωρητικά / εφαρμοσμένα) και έδειχναν καλή επιμέλεια μάθησης. Με αυτές τις θεματικές κατευθύνσεις (majors) Αμερικάνικου τύπου, σε ποια αγορά εργασίας απευθύνεται ένας πτυχιούχος της Πάτρας;

Την εποχή που ήμουν φοιτητής, οι ίδιες κατευθύνσεις είχαν περισσότερα μαθήματα λόγω περισσότερου μόνιμου διδακτικού προσωπικού και από τα 39 εξαμηνιαία μαθήματα Μαθηματικών για τη λήψη πτυχίου, η κατεύθυνση αποτελούσε 12 μαθήματα με δομή major (7 υποχρεωτικά) και κάποιο minor με (5 μαθήματα επιλογής σε ειδικό επιστημονικό κλάδο της κατεύθυνσης) συν 8 μαθήματα ελεύθερης επιλογής που συνήθως ενίσχυαν την κατεύθυνση. Τώρα για τη λήψη του πτυχίου απαιτούνται 36 μαθήματα (8 μαθήματα η κατεύθυνση προκαθορισμένα χωρίς ευελιξία επιλογών) ενώ η διπλωματική εργασία μετράει για 3 εξαμηνιαία μαθήματα αν δεν κάνω λάθος.

Δεν καταλαβαίνω ποιον νοήμονα άνθρωπο ενοχλεί μια σαφής παιδαγωγική πιστοποίηση για Μαθηματικούς όπως συμβαίνει σε χώρες της Ευρώπης τουλάχιστον. Εννοείται ότι θα είναι προαιρετική διαχωρίζοντας εκείνους τους Μαθηματικούς πτυχιούχους που δεν θέλουν να στραφούν επαγγελματικά στη μέση εκπαίδευση (Σχολεία) / εκπαίδευση ενηλίκων (Ακαδημίες, Πανεπιστήμια).
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top