Βοήθεια/Απορίες στις ΑΟΘ

Silent_Killer

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Άγγελος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 28 ετών, Φοιτητής και μας γράφει απο Σαλαμίνα (Αττική). Έχει γράψει 1,641 μηνύματα.
λαθος διατυπωση δηλαδη
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

geokam

Δραστήριο μέλος

Ο geokam αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 626 μηνύματα.
Και πάλι υπόθεση έκανα. Πολλοί από εμάς τους καθηγητές προσπαθούσαμε για ώρα να καταλάβουμε τι ήθελε να πει ο ποιητής. Πάντως μην αγχώνεστε, οι ερωτήσεις κλειστού τύπου στις πανελλαδικές έχουν αρκετή σαφήνεια
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Potentia

Νεοφερμένος

Η Potentia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Πτυχιούχος και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 54 μηνύματα.
Ίσως είμαι off-topic, αλλά είπα να ρωτήσω εδώ... Προέρχομαι από θεωρητική κατεύθυνση, ωστόσο θα δώσω ξανά, με μαθηματικά γενικής και ΑΟΘ. Τα μαθηματικά, οκ, το ξέρω ότι θα με δυσκολεψουν. Το ΑΟΘ; Έχει πολλά μαθηματικά; Να σημειώσω ότι στη σχολή έχω κάνει Μικροοικονομική, Μακροοικονομική, Θεωρία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Διεθνή Πολιτική Οικονομία, οπότε δεν είμαι εντελώς άσχετη, αλλά δεν είχαν καθόλου (σχεδόν) μαθηματικά μέσα, μόνο καμιά μέθοδο των τριών το πολύ. Χρειάζομαι άριστο βαθμό στο ΑΟΘ, γι' αυτό και αγχώνομαι...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

geokam

Δραστήριο μέλος

Ο geokam αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 626 μηνύματα.
Πιστεύω ότι θα τα καταφέρεις μια χαρά. Τα μαθηματικά που απαιτούνται είναι πολύ απλά.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Potentia

Νεοφερμένος

Η Potentia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Πτυχιούχος και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 54 μηνύματα.
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ, το είχα πολύ άγχος! :D
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
Τα μαθηματικά της Οικονομίας είναι επιπέδου Δημοτικού. Άντε Α' Γυμνασίου.
Από εκεί και πέρα, το πολύ-πολύ, να δεις και καμιά παράγωγο πολυωνύμου, αλλά μόνο σε βοηθήματα...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Potentia

Νεοφερμένος

Η Potentia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Πτυχιούχος και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 54 μηνύματα.
Δηλαδή στις εξετάσεις δεν υπάρχει καμία περίπτωση να πέσει κάτι τέτοιο; Θα πάω φροντιστήριο βέβαια και ελπίζω να με εξασκήσουν για όλα τα ενδεχόμενα, γιατί χρειάζομαι πραγματικά άριστο βαθμό, αφού με τα μαθηματικά θα χάσω αρκετά...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

geokam

Δραστήριο μέλος

Ο geokam αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 626 μηνύματα.
Ποτέ δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι. Όλοι όσοι κάνουμε εκτιμήσεις, βασιζόμαστε σε όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα. Σύμφωνα με το περιεχόμενο του μαθήματος και από τα θέματα εξετάσεων παλαιότερων ετών, προκύπτει ότι ζητούνται "απλά" μαθηματικά. Στο φροντιστήριο που λες, θα κάνεις και κάτι πιο "δύσκολο", το οποίο ενδέχεται να είναι μία εναλλακτική μέθοδος επίλυσης μιας άσκησης, η οποία θα είναι αποδεκτή στις πανελλαδικές.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Sourotiri

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Sourotiri αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Στέλεχος Φροντιστηρίου. Έχει γράψει 1,038 μηνύματα.
Ακριβώς. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα για το αν είναι απλά ή όχι τα μαθηματικά των ΑΟΘ, είναι τα MP και MC, που στην ουσία είναι οι παράγωγοι των TP και TC αντίστοιχα. Πουθενά δεν το λέει στο βιβλίο, όμως, αν μια άσκηση σου δώσει τύπο για το TP ή το TC αντίστοιχα, και όχι πίνακα, ε τότε μπορείς να το βρείς και έτσι.

Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα, στις επιβολές ανώτατης και κατώτατης τιμής, είναι ότι εκεί μπορεί να γίνει η χρήση ορισμένων ολοκληρωμάτων, αλλά θα ήταν τραβηγμένο.

Γενικά τα μαθηματικά που χρειαζόμαστε στο ΑΟΘ είναι:

οι 4 πράξεις (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, διαίρεση),
τα κλάσματα (τα σύνθετα κλάσματα να μπορείτε να τα κάνετε απλά),
χιαστί γινόμενα,
πρωτοβάθμιες εξισώσεις και
συστήματα 2 εξισώσεων με 2 αγνώστους.

(Πάντα με γνώμωνα, όπως λέει και ο geokam, τα θέματα των πανελληνίων από το 2001 και μετά)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα, στις επιβολές ανώτατης και κατώτατης τιμής, είναι ότι εκεί μπορεί να γίνει η χρήση ορισμένων ολοκληρωμάτων, αλλά θα ήταν τραβηγμένο.

Ολοκληρώματα? Μπορείς να εξηγήσεις?:hmm:


Ερώτηση:
Δίνονται οι πίνακες προσφοράς δύο επιχειρήσεων:
Για την επιχείρηση Α:
60 ευρώ->100 μονάδες προϊόντος
80 ευρώ->150 μ.πρ.
100 ευρώ->180 μ.πρ
Για την Β:
80 ευρώ ->100 μ.πρ.
100 ευρώ -> 120 μ.πρ.
Να κατασκευαστεί ο αγοραίος πίνακας προσφοράς και η αγοραία καμπύλη προσφορά.

Προφανώς, ο αγοραίος πίνακας διαμορφώνεται ως εξής:
60 ευρώ->100 μ.πρ.
80 ευρώ->250 μ.πρ.
100 ευρώ->300 μ.πρ.

Το ερώτημα μου είναι το εξής: Καθώς η τιμή είναι μικρότερη και τείνει να γίνει 80 ευρώ, μόνο η επιχείρηση Α προσφέρει σε αυτές τις τιμές. Άρα, καθώς η τιμή τείνει να γίνει 80 ευρώ, η προσφορά τείνει να γίνει 100 μ.πρ. και όχι 250 μ.πρ. Σχεδιάζοντας την αγοραία προσφορά θα αποτελείται από 2 διακεκομμένα ευθύγραμμα τμήματα (το πρώτο θα είναι η καμπύλη της Α από 60 σε 80 ευρώ, το δεύτερο η αγοραία, όπως φαίνεται στον πίνακα, από 80 σε 100 ευρώ) ή μία ενιαία καμπύλη (που θα δημιουργείται ενώνοντας τα σημεία του αγοραίου πίνακα)?
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

geokam

Δραστήριο μέλος

Ο geokam αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 626 μηνύματα.
Φιλε dumenuke, αυτο που περιγραφεις περι μη συνεχομενων τμηματων μιας αγοραιας καμπυλης, ισχυει οταν μια αγοραια συναρτηση προκυπτει απο το αθροισμα διαφορετικων ατομικων λογω του αναντιστοιχου πεδιου ορισμου τους. Για την περιπτωση ομως των πινακων δε νομιζω οτι ειναι λαθος να σχεδιασουμε μια ενιαια καμπυλη.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

timonierhs

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο timonierhs αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,430 μηνύματα.
Παιδια help, εχω κολλησει σε ενα θεμα με την ελαστικοτητα ζητησης. Αν στο σημειο β πχ σε ορισμενη τιμη και ποσοτητα η ελαστικοτητα ζητησης ειναι -2, την ιδια ελαστικοτητα θα χρησιμοποιησουμε για υπολογισμο( αν θελουμε να βρουμε την ποσοτητα) αν αυξηθει η τιμη στο σημειο γ και την ιδια παλι αν μειωθει η τιμη στο σημειο α? Δεν ξερω αν το εξηγησα καλα...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

geokam

Δραστήριο μέλος

Ο geokam αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 626 μηνύματα.
Αν καταλαβα σωστα αυτο που εννοεις, η απαντηση ειναι ναι μονο αν εχουμε ευθεια ζητησης και οπως γραφεις το αρχικο σημειο παραμενει ιδιο. Αναφερομαστε φυσικα σε ελαστικοτητα σημειου κι οχι τοξου
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

dimidimi

Νεοφερμένος

Η Dimitra αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μαθητής Γ' λυκείου. Έχει γράψει 91 μηνύματα.
Γεια σας παιδια! εχω μαθει παπαγαλια ολο το βιβλιο(αοθ) και το έχω κατανοησει σχεδον ολο, εκτος απο την πρακτικη σημασια της φθινουσας ή μη αναλογης αποδοσης! μπορεις καποιος να μου εξηγήσει πρακτικά τι σημαινει? :)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

dimidimi

Νεοφερμένος

Η Dimitra αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μαθητής Γ' λυκείου. Έχει γράψει 91 μηνύματα.
Καμιά ιδέα?
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
Τι εννοείς "πρακτική σημασία" του νόμου της φθίνουσας απόδοσης?
σελ 57 τον ορισμό ή σελ 59 τα i-ii-iii-iv?
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

dimidimi

Νεοφερμένος

Η Dimitra αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μαθητής Γ' λυκείου. Έχει γράψει 91 μηνύματα.
Τι εννοείς "πρακτική σημασία" του νόμου της φθίνουσας απόδοσης?
σελ 57 τον ορισμό ή σελ 59 τα i-ii-iii-iv?

Τον ξέρω τον ορισμό! ωστοσο ομως δεν μπορώ να καταλάβω πρακτικά πότε ισχύει! λεει για παραδειγμα πως η συνεπεια του νομου ειναι το οριακο προιν του μεταβλητου συντελεστη αρχικα να αυξανεται και μετα να μειωνεται. τι σημαινει αυτο ακριβως? ενα παραδειγμα απο την καθημερινοτητα πιστευω θα με βοηθουσε!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

DumeNuke

Τιμώμενο Μέλος

Ο DumeNuke αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 4,125 μηνύματα.
ωστοσο ομως δεν μπορώ να καταλάβω πρακτικά πότε ισχύει!

Από το βιβλίο:
Ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης δηλώνει ότι .... υπάρχει ένα σημείο (ας το πούμε Α) μέχρι το οποίο η διαδοχική ... αύξηση του μεταβλητού συντελεστή δίνει συνεχώς μεγαλύτερες αυξήσεις στο συνολικό προϊον. Πέρα από το σημείο αυτό (Α), κάθε διαδοχική αύξηση του μεταβλητού συντελεστή θα δίνει όλο και μικρότερες αυξήσεις στο συνολικό προϊον.

Δίνεται, για παράδειγμα, ο πίνακας:
0 εργάτες -> 0 μ.πρ.
1 εργάτης -> 10 μ.πρ.
2 εργάτες -> 25 μ.πρ.
3 εργάτες -> 45 μ.πρ.
4 εργάτες -> 60 μ.πρ

Η αύξηση των εργατών από 0->1, αύξησε το προϊόν κατά 10 μονάδες. Από 1->2 κατά 15 μονάδες. Από 2->3 κατά 20 μονάδες. Από 3->4,όμως, κατά 15 μονάδες. Βλέπεις λοιπόν ότι, αρχικά και καθώς αυξάνονται οι εργάτες το προϊόν αυξάνεται όλο και πιο γρήγορα. Ο πρώτος εργάτης οδήγησε σε αύξηση κατά 10 μονάδες. Ο δεύτερο το αύξησε κατά (10 και άλλες 5 επιπλέον) 15 μονάδες. Το ίδιο συμβαίνει και στο τρίτο. Ο τέταρτος, όμως, εργάτης αύξησε το προϊόν λιγότερο από ότι ο τρίτος.
Για να εντωπίσεις το σημείο που αρχίζει να ισχύει ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης ψάχνεις τη μεταβολή του Q, συναρτήσει της μεταβολής του L. Ο δείκτης αυτός είναι και το οριακό προϊόν, MP. Όσο το MP αυξάνεται, η παραγωγή αυξάνεται με αύξων ρυθμό. Τη στιγμή που το MP αρχίζει να μειώνεται, αρχίζει να ισχύει και ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης.

λεει για παραδειγμα πως η συνεπεια του νομου ειναι το οριακο προιν του μεταβλητου συντελεστη αρχικα να αυξανεται και μετα να μειωνεται. τι σημαινει αυτο ακριβως? ενα παραδειγμα απο την καθημερινοτητα πιστευω θα με βοηθουσε!

Έχουμε ένα χωράφι και καλλιεργούμε ντομάτες. Προφάνως, άμα δεν έχουμε κανέναν εργάτη να απασχολείται στο χωράφι δεν θα έχουμε και παραγωγή.
Προσλαμβάνουμε 1 εργάτη. Οργώνει, σπέρνει, ρίχνει το λίπασμα, ποτίζει. Αλλά δεν μπορεί να προλάβει να ασχοληθεί με ολόκληρο το χωράφι. Έτσι, ένα μέρος του χωραφιού δεν οργώνεται, ένα άλλο μέρος δεν σπέρνεται και, ένα τρίτο, δεν ποτίζεται τακτικά. Ως αποτέλεσμα, ενώ το χωράφι μπορούσε να δώσει 100 κιλά ντομάτες, αποδίδει μόλις 20.
Προσλαμβάνουμε 2ο εργάτη. Έτσι μπορούν ή να μοιράσουν το χωράφι στη μέση και ο καθένας να ασχοληθεί με το κομμάτι του ή να μοιράσουν τις εργασίες (ένας οργώνει, άλλος σπέρνει). Και στις δύο περιπτώσεις, μειώνεται ο φόρτος εργασίας του καθενός και μπορούν να ασχοληθούν με μεγαλύτερη αποδοτικότητα στην καλλιέργεια του χωραφιού. Ένα μέρος του χωραφιού εξακολουθεί να μένει ακαλλιέργητο, άλλα όπου το χωράφι οργώθηκε, σπάρθηκαν σπόροι και ποτίστηκε τακτικά. Ενώ το λογικό θα ήταν η παραγωγή να αυξηθεί κατά 20 μονάδες και να γίνει 40... Εντούτοις αυξάνεται και γίνεται 65 μονάδες προϊόντος.
Προσλαμβάνουμε 3ο εργάτη. Η δουλειά άνα εργάτη μειώνεται, η παραγωγή αυξάνεται. Θα περίμενε κανείς, εξαιτίας της προηγούμενης θεαματικής αύξησης, η παραγωγή να γίνει 110 μονάδες. Όμως το χωράφι μπορεί να παράξει μόλις 100 μονάδες. Και εδώ τίθεται σε ισχύει ο νόμος. Μέχρι τώρα ο παραγωγικός συντελεστής "χωράφι" έμενε, εν μέρει, σε αχρηστία, ενώ οι "εργάτες" χρησιμοποιούνταν πλήρως. Τώρα, το "χωράφι" χρησιμοποιείται πλήρως και οι εργάτες μένουν σε "αχρηστία".
Για περαιτέρω αύξηση της παραγωγής πρέπει να αγοράσουμε και άλλα χωράφια. Τότε θα έχουμε έλλειψη από τρακτές, ή σπόρους κ.ο.κ. Πάντα θα υπάρχει ένας παραγωγικός συντελεστής που θα βρίσκεται σε στενότητα. Και αυτό επειδή βρισκόμαστε στη βραχυχρόνια παραγωγή, όπου 1 τουλάχιστον συντελεστής παραμένει σταθερός. Προσλάβαμε εργάτες, αγοράσαμε γη, αλλά λεφτά για τρακτέρ γιοκ. Λογικό είναι, από ένα σημείο και μετά, να μην επαρκούν τα τρακτέρ που έχουμε.

Προσλαμβάνουμε 4ο εργάτη. Έχουμε ήδη καταλήξει ότι αύξηση της παραγωγής δεν γίνεται. Επομένως, ο 4ο εργάτης βρίσκεται σε "απραγία". Χαζολογάει, καλαμπούριζει με τους συναδέλφους.... Απασχολεί, έτσι, τους υπόλοιπους εργάτες και η παραγωγή μειώνεται.

Προσλαμβάνουμε 5ο εργάτη. Αυτός, εκτός από το καλαμπούρι, γουστάρει να κάνει και πλάκες. Οργανώνεται, λοιπόν, με τον 4ο εργάτη και, μαζί, σπρώχνουν έναν και τον ρίχνουν στις ντομάτες. Το καλαμπούρι τους μείωσε την παραγωγή, σε σχέση με τον 3ο εργάτη και η πλάκα κατέστρεψε ένα μέρος της ήδη μειωμένης παραγωγής.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

timonierhs

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο timonierhs αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 1,430 μηνύματα.
Αν καταλαβα σωστα αυτο που εννοεις, η απαντηση ειναι ναι μονο αν εχουμε ευθεια ζητησης και οπως γραφεις το αρχικο σημειο παραμενει ιδιο. Αναφερομαστε φυσικα σε ελαστικοτητα σημειου κι οχι τοξου
Μαλιστα, νομιζω καταλαβα. Ευχαριστω!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

dimidimi

Νεοφερμένος

Η Dimitra αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μαθητής Γ' λυκείου. Έχει γράψει 91 μηνύματα.
Από το βιβλίο:
Ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης δηλώνει ότι .... υπάρχει ένα σημείο (ας το πούμε Α) μέχρι το οποίο η διαδοχική ... αύξηση του μεταβλητού συντελεστή δίνει συνεχώς μεγαλύτερες αυξήσεις στο συνολικό προϊον. Πέρα από το σημείο αυτό (Α), κάθε διαδοχική αύξηση του μεταβλητού συντελεστή θα δίνει όλο και μικρότερες αυξήσεις στο συνολικό προϊον.

Δίνεται, για παράδειγμα, ο πίνακας:
0 εργάτες -> 0 μ.πρ.
1 εργάτης -> 10 μ.πρ.
2 εργάτες -> 25 μ.πρ.
3 εργάτες -> 45 μ.πρ.
4 εργάτες -> 60 μ.πρ

Η αύξηση των εργατών από 0->1, αύξησε το προϊόν κατά 10 μονάδες. Από 1->2 κατά 15 μονάδες. Από 2->3 κατά 20 μονάδες. Από 3->4,όμως, κατά 15 μονάδες. Βλέπεις λοιπόν ότι, αρχικά και καθώς αυξάνονται οι εργάτες το προϊόν αυξάνεται όλο και πιο γρήγορα. Ο πρώτος εργάτης οδήγησε σε αύξηση κατά 10 μονάδες. Ο δεύτερο το αύξησε κατά (10 και άλλες 5 επιπλέον) 15 μονάδες. Το ίδιο συμβαίνει και στο τρίτο. Ο τέταρτος, όμως, εργάτης αύξησε το προϊόν λιγότερο από ότι ο τρίτος.
Για να εντωπίσεις το σημείο που αρχίζει να ισχύει ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης ψάχνεις τη μεταβολή του Q, συναρτήσει της μεταβολής του L. Ο δείκτης αυτός είναι και το οριακό προϊόν, MP. Όσο το MP αυξάνεται, η παραγωγή αυξάνεται με αύξων ρυθμό. Τη στιγμή που το MP αρχίζει να μειώνεται, αρχίζει να ισχύει και ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης.



Έχουμε ένα χωράφι και καλλιεργούμε ντομάτες. Προφάνως, άμα δεν έχουμε κανέναν εργάτη να απασχολείται στο χωράφι δεν θα έχουμε και παραγωγή.
Προσλαμβάνουμε 1 εργάτη. Οργώνει, σπέρνει, ρίχνει το λίπασμα, ποτίζει. Αλλά δεν μπορεί να προλάβει να ασχοληθεί με ολόκληρο το χωράφι. Έτσι, ένα μέρος του χωραφιού δεν οργώνεται, ένα άλλο μέρος δεν σπέρνεται και, ένα τρίτο, δεν ποτίζεται τακτικά. Ως αποτέλεσμα, ενώ το χωράφι μπορούσε να δώσει 100 κιλά ντομάτες, αποδίδει μόλις 20.
Προσλαμβάνουμε 2ο εργάτη. Έτσι μπορούν ή να μοιράσουν το χωράφι στη μέση και ο καθένας να ασχοληθεί με το κομμάτι του ή να μοιράσουν τις εργασίες (ένας οργώνει, άλλος σπέρνει). Και στις δύο περιπτώσεις, μειώνεται ο φόρτος εργασίας του καθενός και μπορούν να ασχοληθούν με μεγαλύτερη αποδοτικότητα στην καλλιέργεια του χωραφιού. Ένα μέρος του χωραφιού εξακολουθεί να μένει ακαλλιέργητο, άλλα όπου το χωράφι οργώθηκε, σπάρθηκαν σπόροι και ποτίστηκε τακτικά. Ενώ το λογικό θα ήταν η παραγωγή να αυξηθεί κατά 20 μονάδες και να γίνει 40... Εντούτοις αυξάνεται και γίνεται 65 μονάδες προϊόντος.
Προσλαμβάνουμε 3ο εργάτη. Η δουλειά άνα εργάτη μειώνεται, η παραγωγή αυξάνεται. Θα περίμενε κανείς, εξαιτίας της προηγούμενης θεαματικής αύξησης, η παραγωγή να γίνει 110 μονάδες. Όμως το χωράφι μπορεί να παράξει μόλις 100 μονάδες. Και εδώ τίθεται σε ισχύει ο νόμος. Μέχρι τώρα ο παραγωγικός συντελεστής "χωράφι" έμενε, εν μέρει, σε αχρηστία, ενώ οι "εργάτες" χρησιμοποιούνταν πλήρως. Τώρα, το "χωράφι" χρησιμοποιείται πλήρως και οι εργάτες μένουν σε "αχρηστία".
Για περαιτέρω αύξηση της παραγωγής πρέπει να αγοράσουμε και άλλα χωράφια. Τότε θα έχουμε έλλειψη από τρακτές, ή σπόρους κ.ο.κ. Πάντα θα υπάρχει ένας παραγωγικός συντελεστής που θα βρίσκεται σε στενότητα. Και αυτό επειδή βρισκόμαστε στη βραχυχρόνια παραγωγή, όπου 1 τουλάχιστον συντελεστής παραμένει σταθερός. Προσλάβαμε εργάτες, αγοράσαμε γη, αλλά λεφτά για τρακτέρ γιοκ. Λογικό είναι, από ένα σημείο και μετά, να μην επαρκούν τα τρακτέρ που έχουμε.

Προσλαμβάνουμε 4ο εργάτη. Έχουμε ήδη καταλήξει ότι αύξηση της παραγωγής δεν γίνεται. Επομένως, ο 4ο εργάτης βρίσκεται σε "απραγία". Χαζολογάει, καλαμπούριζει με τους συναδέλφους.... Απασχολεί, έτσι, τους υπόλοιπους εργάτες και η παραγωγή μειώνεται.

Προσλαμβάνουμε 5ο εργάτη. Αυτός, εκτός από το καλαμπούρι, γουστάρει να κάνει και πλάκες. Οργανώνεται, λοιπόν, με τον 4ο εργάτη και, μαζί, σπρώχνουν έναν και τον ρίχνουν στις ντομάτες. Το καλαμπούρι τους μείωσε την παραγωγή, σε σχέση με τον 3ο εργάτη και η πλάκα κατέστρεψε ένα μέρος της ήδη μειωμένης παραγωγής.

Εισαι καταπληκτικοςς!! σοβαρα! ουτε καν η καθηγητρια μου δεν μου το εξηγησε με τέτοιο τρόπο ώστε να το καταλάβω...!!! Σε ευχαριστώ πάρα πολύ..τώρα είναι όλα πιο κατανοητά!!! :)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 10 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top