Βοήθεια/Απορίες στη Λογοτεχνία

Katerina192

Δραστήριο μέλος

Η Κατερίνα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 32 ετών, Μαθητής Γ' λυκείου και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 448 μηνύματα.
Ενα τραγουδι που μπορεις να χρησιμοποιήσεις ειναι το What I've Done απο Linkin Park....Τελειος στιχος με πολυ νοήμα...:no1:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 15 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

just_rock

Νεοφερμένος

Η Βάσω αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών, Μαθητής Γ' λυκείου και μας γράφει απο Ρέθυμνο (Ρέθυμνο). Έχει γράψει 77 μηνύματα.
αααα.... λυπαμαι.. τα μονα μαθηματα που εχουν την ελευθερια να εκφρασεις την αποψη σου χωρις να ειναι λαθος ειναι στην θεωρητικη.. σε εμας,(θετικες επιστημες) ειναι στανταρ τα πραγματα. εκει που θα καταληξεις καταληγουν ολοι, ενω στα κειμενα ας πουμε σε ποιηματα ειδικα ο καθενας καταληγει σε δικα του συμπερασματα..


Oμως και στα δικα μας μαθηματα μπορεις να πας με διαφορους τροπουσ αρκει τελικα να καταλαληξεις εκει που πρεπει!!!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

sofiaaa

Νεοφερμένος

Η σόφη! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών, Φοιτήτρια και μας γράφει απο Κέρκυρα (Κέρκυρα). Έχει γράψει 64 μηνύματα.
Εμας η δική μας καθηγήτρια επιδή είναι και γύρο στα 60 που πάει να πει οτι είμαι πολύ μαζεμένη η ανάλυση της ήταν εσχρή. Επιδή είμαστε λέει μικροί δεν τα έλεγε ξεκάθαρα και με τις δικές απαντήσεις έχω μείνει έκπληκτη γιατί δεν είχα καταλάβει κάτι τέτοιο. Εγώ νόμιζα οτι μιλούσε για πλατωνικό έρωτα ο ποιητής. Το μόνο που ίσως με υποψίασε είναι το γεγονός οτι ανέφερε για την θύελα της εφηβικής ηλικίας.
Οι καθηγητές θα πρέπει να τα λένε ξεκάθαρα όταν αναλύουν κάποιο ποίημα ή να μην το κάνουν καθόλου. Τι είναι αυτός ο πουριτανισμός πλέον?


και σε εμας το ιδιο ακριβως γινεται κ εγω το ιδιο καταλαβα....!!!!!!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

maria92

Νεοφερμένος

Η Μαρία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 32 ετών και Μαθητής Γ' λυκείου. Έχει γράψει 14 μηνύματα.
εγω παντως παιδια ειμαι ακρως ευχαριστημενη απο την καθηγητρια μου. ειναι θεα η γυναικα και επειδη ο καλος καθηγητης φαινεται οταν κανει τους μαθητες του να αγαπησουν αυτο που διδασκει, η συγκεκριμενη το καταφερε. Σε ολα τα ποιηματα ελεγε την μαγικη φραση "...δεν θα τα χαλασω αναλυοντας το περισσοτερο..." εκει που καθοσουν σε ρωτουσε να τις πεις τις ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ πραγμα που σημαινει οτι την ενδιεφερε να δει τη συναισθηματα μας εβγαζε το καθε ποιημα. Ειναι τελεια και χαιρομαι που υπαρχουν τετοιοι καθηγητες για να φωτιζουν λιγο το τοσο σκοτινο τοπιο..
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Evakiii!

Νεοφερμένος

Η Ευακι! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 54 μηνύματα.
Ρε παιδια ψαχνω πληροφοριες για την ΦΟΝΙΣΣΑ του ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ! θελει 80 σελιδες. . .και οι πληροφοριες στο ιντερνετ δεν αρκουν!:(:mad:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

maraki love

Διάσημο μέλος

Η Μαρία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 32 ετών, Φοιτητής του τμήματος Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θράκης (Αλεξανδρούπολη) και μας γράφει απο Αλεξανδρούπολη (Έβρος). Έχει γράψει 2,279 μηνύματα.
το έργο; οι σχόλια σχετικά με αυτό;
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Asura97

Νεοφερμένος

Ο Asura97 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Μαθητής Γ' λυκείου. Έχει γράψει 77 μηνύματα.
Αυτο μαλλον θα βοηθησει. Αλλα δεν καταλαβα τι ακριβως θες...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Evakiii!

Νεοφερμένος

Η Ευακι! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 54 μηνύματα.
τα παντα σχετικα με αυτο!:(
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Eileen

Τιμώμενο Μέλος

Η Athena (1/3 ΜΕΤΣ) αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μεταπτυχιακός φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 7,414 μηνύματα.
τι να κάνεις από τώρα τις πληροφορίες για τη φόνισσα!?!?
και 80 σελίδες είναι πάάάάρα πολύ!!! https://www.archive.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=188
δες το.. νομίζω πως θα βοηθήσει πραγματικά!!!
καλή σου επιτυχία!!:)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Evakiii!

Νεοφερμένος

Η Ευακι! αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 54 μηνύματα.
τι εννοεις με την ερωτηση: τι να κανειςς απο τωρα τις πληροφοριες για τη φονισσα???!!:hmm:
σε ευχαριστω πολυ για τη βοηθεια σου. . . .:)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

miss_chupu

Νεοφερμένος

Η miss_chupu αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 30 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 7 μηνύματα.
εχω ενα μικρο προβληματακι με μια ασκηση και χρειαζομαι την βοηθεια σας..καταρχη αφορα μαθημα επιλογησ την νεοτερη εωρωπαικη λογοτεχνια..καναμε ενα σονετο του σαιξπηρ
[FONT=comic sans ms,sand]Να σε συγκρίνω με μια μέρα θερινή;
Εσύ υπερέχεις σε απαλότητα και χάρη,
λυγίζει αέρας τα τριαντάφυλλα του Μάη
και δεν κρατούν τα καλοκαίρια μας πολύ.[/FONT]
[FONT=comic sans ms,sand]Aλλοτε καίει πολύ των ουρανών η φλόγα,
θαμπώνεται άλλοτε η ολόχρυσή τους όψη,[/FONT]
[FONT=comic sans ms,sand] τ' όμορφο κάποτε χάνει την ομορφιά του
απ' την πορεία της φύσης είτε από την τύχη.[/FONT]
[FONT=comic sans ms,sand]Μα το δικό σου αιώνιο θέρος δε θα σβήσει,
της ομορφιάς την κατοχή δε θα τη χάσεις,
κι ο Χάρος δεν θα καυχηθεί πως μπήκες στη σκιά του,
θα λάμπεις πάντα εσύ μέσα σ' αιώνιους στίχους![/FONT]
[FONT=comic sans ms,sand]Όσο θα βλέπουν μάτια κι άνθρωποι αναπνέουν,
οι στίχοι αυτοί θα ζουν κι εσύ θα ζεις μαζί τους[/FONT]

αυτο! και μασ ζητηθηκε 1) να πουμε τι συμβολιζει ο αερασ, η φλογα και το αιωνιο θεροσ 2) να αναπτυξουμε τουσ στιχουσ 5-6..
δεν εχω ιδεα τι να γραψω..οτιδηποτε δεκτο γιατι κατι πρεπει να παραδωσω!!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Eileen

Τιμώμενο Μέλος

Η Athena (1/3 ΜΕΤΣ) αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μεταπτυχιακός φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 7,414 μηνύματα.
χμ.. σονέτο 18.. λοιπόν... εσύ δεν έχεις καμία σημίωση από το μάθημα?!
για να βρεις τους συμβολισμούς, θα πρέπει να διαπιστώσεις τα χαρακτηριστικά των όρων.. Δηλαδή... ο αέρας, μπορεί να είναι δυνατός... αλλά και φρέσκος και αναζωογονητικός... στον από κάτω στίχο, λέει και δεν κρατούν τα καλοκαίρια μας πολύ... Το καλοκαίρι συμβολίζει την ευχαρίστηση, την ξεγνοισιά (αφού δεν συνδυάζετε με την δουλειά) αλλά και τον θερισμό.. Το καλοκαίρι είναι ξηρό.. ΑΛΛΑ
πιστεύω πως ο αέρας συμβολίζει τον άντρα (και αντίστοιχα τα τριαντάφυλλα την γυναίκα...)
η Φλόγα είναι ζεστή όπως και ο ήλιος.. και επειδή ο ήλιος, είναι στον ουρανό και μιλάμε για καλοκαίρι, άρα ξηρασία, ΜΠΟΡΕΙ η φλόγα να είναι κάτι σαν τον ήλιο....
Το αιώνιο θέρος... μπορεί να είναι η ζωντάνια της γυναίκας.. η "φλόγα" της....

Τα Σονέτα του Σαίξπηρ, αναφέρονται σε μια γυναικεία παρουσία.. ο ποιητής μιλάει από καρδιάς και εκφράζει τα δικά του συναισθήματα...

δεν είμαι σίγουρη για την ερμηνεία που σου έδωσα, γιατί δεν είμαι στα καλύτερά μου.. Αλλά προσπάθησε να το δεις από την πλευρά ενός ερωτευμένου ποιητή...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

miss_chupu

Νεοφερμένος

Η miss_chupu αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 30 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 7 μηνύματα.
σε ευχαριστω!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

poppytaxlia

Νεοφερμένος

Η poppytaxlia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 30 ετών, Μαθητής Β' λυκείου και μας γράφει απο Λέρος (Δωδεκάνησα). Έχει γράψει 79 μηνύματα.
γεια σας γνωριζετε αν μπορω απο καπου να κατεβασω την αφηγηση του Αλεξη Ζορμπα?
ευχαριστω εκ των προτερων!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Avicii

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Υπόλυττος Βρεττός αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Μας γράφει απο Αιγάλεω (Αττική). Έχει γράψει 1,944 μηνύματα.
ΑΛΕΞΗΣ ΖΟΡΜΠΑΣ


Α. Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Η ζωή και το έργο του
Νίκος Καζαντζάκης
Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης, στα 1883. Σπούδασε Νομικά στην Αθήνα και
το Παρίσι, αλλά γρήγορα αφοσιώθηκε στη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία. Πνεύμα ανήσυχο,
οξύ και εύστροφο, με έντονη επιθυμία για ταξίδια, με μεγάλη αφομοιωτική
και δημιουργική ικανότητα, ταξίδεψε παντού, έμαθε πολλές γλώσσες και άφησε σημαντικό
έργο που καλύπτει πολλούς τομείς.
Στο έργο του επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τις σοσιαλιστικές ιδέες του Γληνού. Αντιμετώπιζε
τον άνθρωπο σαν το ταλαίπωρο, πεταμένο μέσα στην άβυσσο, σκουλήκι που
σέρνεται μέσα στη λάσπη, κάνοντας αγώνα επιβίωσης. Πίστευε πως η μεγαλύτερη δυστυχία
του ανθρώπου είναι το σταμάτημα του αγώνα.
Πιο σημαντικά του έργα είναι τα εξής: «Ασκητική» - επιστημονικό σύγγραμμα, «Η
Οδύσσεια», «Οι Τερτσίνες» - ποιήματα -, ταξιδιωτικές εντυπώσεις, πεζογραφήματα, όπως:
«Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», «Καπετάν
Μιχάλης», «Ο φτωχούλης του Θεού», «Ο τελευταίος πειρασμός» κ.ά.
Πέθανε στην Κοπεγχάγη, στα 1957, και τάφηκε στο Ηράκλειο.

Β. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Αποτελεί απόσπασμα από το μυθιστόρημα «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», ένα
από τα καλύτερα του Καζαντζάκη. Ο Ζορμπάς, άνθρωπος υπαρκτός, που ο Καζαντζάκης
έτυχε να συναντήσει στη Μάνη, είναι ένα σύμβολο που ξεπερνά το πλαίσιο του μυθιστορήματος,
το απλό γεγονός. Η οικουμενική αξία του Ζορμπά εξηγείται από το ότι αυτός ο
άνθρωπος του λαού δεν είναι ούτε αφαίρεση, ούτε αποτέλεσμα της φαντασίας. Είναι ένας
Έλληνας που έγινε Κρητικός και που, χωρίς την Κρήτη, δε θα ʼχε καμιά σημασία.

Γ. ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΟΥ ΕΡΓΟ
α. Νοηματική απόδοση
Ο Ζορμπάς και ο συγγραφέας επιστρέφουν από την κηδεία της Μαντάμ Ορτάνς. Είναι
και οι δύο σιωπηλοί και πικραμένοι. Ο Ζορμπάς κρατούσε το κλουβί με τον παπαγάλο της Ορτάνς. Τελικά, κάθησαν στην παραλία και παρά την κούρασή τους δεν ήθελαν
να κοιμηθούν. Τότε ο Ζορμπάς, στραμένος προς τον ουρανό, είπε πως τον προβλημάτιζε
η εμφάνιση ενός αστερισμού και με αυτό ως αφορμή ρώτησε το συγγραφέα για το δημιουργό
των αστεριών, για το σκοπό της δημιουργίας και το ανερμήνευτο του θανάτου.
Ο συγγραφέας δηλώνει άγνοια στο θέμα αυτό και ο Ζορμπάς διαμαρτύρεται. Πώς είναι
δυνατόν ένας μορφωμένος άνθρωπος να μην μπορεί να απαντήσει. Ο συγγραφέας
τονίζει πως τα βιβλία δε δίνουν απάντηση σε τέτοια ζητήματα, απλώς εκφράζουν την αγωνία
του ανθρώπου γιʼ αυτά. Μάλιστα, για να βοηθήσει τον αγανακτισμένο Ζορμπά να
καταλάβει ότι πέρα από τη γνώση και την αρετή υπάρχει το δέος, του παραθέτει ένα μύθο,
όπου ο άνθρωπος είναι σκουλήκι που βαδίζει σʼ ένα πελώριο δέντρο. Το δέντρο είναι
το σύμπαν, τα φύλλά του τα αστέρια και τα φύλλά με τα σκουλήκια είναι η γη.
Με τον τρόπο αυτό ο συγγραφέας προσπαθεί να εξηγήσει την ασημαντότητα του ανθρώπου
μέσα στο σύμπαν. Τονίζει πως άλλοι άνθρωποι ερμηνεύουν με τη θρησκεία την
ύπαρξή τους και άλλοι δέχονται τα πράγματα ως έχουν. Ο Ζορμπάς ομολογεί ότι δε φοβάται
το θάνατο, τονίζει όμως πως ο άνθρωπος πρέπει να είναι ελεύθερος και είναι ελεύθερος,
όταν είναι υπεύθυνος για τη ζωή του. Και με τα λόγια αυτά αποκοιμιέται.
Ο συγγραφέας όμως δεν κοιμάται. Βυθίζεται στις σκέψεις του και βλέπει το σύμπαν
να ωριμάζει και να αλλάζει, να βγάζει από μέσα του ό,τι κρυφό έχει. Μόνο όταν ξημέρωσε,
έφυγε από μπροστά του το θαύμα αυτό του ουρανού και ξαναγύρισε στην
πραγματικότητα.
β. Ερμηνευτικά – Γλωσσικά σχόλια
1. στρουφιχτή ουρά: γυριστή ουρά.
2. ασκώθηκε: σηκώθηκε.
3. ανάρια ανάρια: σε αραιά διαστήματα.
4. το θρο: θρόισμα.
5. νογούμε: νιώθουμε.
γ. Πραγματολογικά – Ιδεολογικά – Πολιτιστικά σχόλια
1η ενότητα: Η ενότητα αυτή αποτελεί τον πρόλογο στο απόσπασμα. Σε αυτή δίνεται
η αιτιολογία για τους φιλοσοφικούς στοχασμούς που θα εκφραστούν από τον συγγραφέα
στην επόμενη ενότητα, σχετικά με το υπαρξιακό πρόβλημα του ανθρώπου.
Γιατί; ο θάνατος της Μαντάμ Ορτάνς δημιουργεί ανάλογο προβληματισμό.
2η ενότητα: Στην ενότητα αυτή θα εκφραστούν άμεσα οι απόψεις του συγγραφέα και
του Ζορμπά για τη ζωή και το θάνατο. Μάλιστα, η απέραντη ησυχία και η σιωπή
που επικρατούσε, είναι ενδεικτικά στοιχεία πως τους είχε βάλει σε βαθιές σκέψεις.
Η απεραντοσύνη του σύμπαντος δημιουργεί τρόμο που αισθητοποιείται με την εμφάνιση του φοβερού αστερισμού, το οποίο έμοιαζε με μεγάλο τέρας.
Ο άνθρωπος αντιμετωπίζει με δέος το σύμπαν και τη μοίρα του μέσα σε αυτό. Η
προσπάθειά του να το εξερευνήσει δεν μπορεί να τον οδηγήσει με τη λογική σε συγκεκριμένα
συμπεράσματα και αυτό του προκαλεί έκπληξη και θαυμασμό. Γιʼ αυτό
και καταφεύγει στο μύθο, για να προσεγγίσει αυτό που με την λογική δεν μπορεί
να ερμηνεύσει.
Με το απόσπασμα αυτό ο Καζαντζάκης κάνει άμεσα κατανοητές τις απόψεις του για
τον κόσμο και τον άνθρωπο. Πιστεύει πως ο άνθρωπος είναι ένα ταλαίπωρο ον, ένα
σκουλήκι που σέρνεται γεμάτο απορία, χωρίς να καταλαβαίνει το σκοπό της ύπαρξής
του. Η μόνη του ελπίδα είναι να βρίσκεται σε συνεχή προβληματισμό, να
χρησιμοποιεί τη σκέψη του όσο περισσότερο μπορεί, να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο
ελεύθερος.
Την ψυχή του Νίκου Καζαντζάκη διχάζουν δραματικές αντινομίες. Μια τέτοια βασική
αντινομία, που επηρεάζει και κατευθύνει την κοσμοθεωρητική του σκέψη, είναι η αέναη
πάλη ανάμεσα στη θέληση του ανθρώπου για ελευθερία και στην οδυνηρή διαπίστωση
του ανέφικτου ή του σχετικού αυτής της ελευθερίας. Ο Νίκος Καζαντζάκης
ζητά την ελευθερία, λαχταρά την ελευθερία, αγωνίζεται με τα γραψίματά του και μέσα
στα γραψίματά του για την ελευθερία και όμως έχει βαθιά συνειδητοποιήσει πως
η ελευθερία δεν είναι εφικτή και πως η αναγκαιότητα είναι η μοίρα και ο νόμος του
ανθρώπου. Η συνείδησή του αυτή εκφράζεται με την ακόλουθη σημαντική διατύπωση:
«Να λες «ναι» στην ανάγκη, να μετουσιώνεις το αναπάντεχο σε δική σου λεύτερη
βούληση - αυτό ίσως, είναι ο μόνος ανθρώπινος δρόμος της λύτρωσης. Ελεεινός,
μα δεν έχει άλλο»... Παρόλη αυτή την τρομερή και καταθλιπτική συνείδηση της σιδερένιας
αναγκαιότητας που διέπει την πορεία της ζωής και του κόσμου γενικά, ο Νίκος
Καζαντζάκης παλεύει μια δραματική και απελπισμένη πάλη, μια πάλη που έχει
από τα πριν κριθεί και προσαρμόζει το «πιστεύω» του στη συνείδηση αυτή: «Η ουσία
του Θεού μας είναι ο αγώνας».
3η ενότητα: Η ενότητα αυτή λειτουργεί ως επίλογος στο απόσπασμα. Η έλευση της ημέρας αναγκάζει το συγγραφέα να επανέλθει στην πραγματικότητα.

Δ. ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Νοηματικές ενότητες/Επιμέρους πλαγιότιτλοι
Το απόσπασμα μπορεί να διακριθεί στις 6 ενότητες:
1η ενότητα: «Προχωρούσαμε αμίλητοι ..... ντρεπόμασταν να κοιμηθούμε»: Ο συγγραφέας
και ο Ζορμπάς επιστρέφουν από την κηδεία.
2η ενότητα: «Καθίσαμε στην άκρα της θάλασσας ..... Καληνύχτα, αφεντικό, είπε φτάνει»: Οι σκέψεις του συγγραφέα για το σύμπαν.
3η ενότητα: «Ζεστός νοτιάς φυσούσε ..... ημερώνει»: Επιστροφή στην πραγματικότητα.

Ε. ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ – ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΑ
1. Αφήγηση: Η πληρότητα των εκφραστικών μέσων, η πλούσια χωρίς ακαλαίσθητες
ακρότητες δημοτική, το επιμελημένο κι έντονα προσωπικό ύφος, ο βαρύς και ρωμαλέος
στοχασμός και η ανακίνηση, κατά τρόπο απλό και πεζογραφικά μετουσιωμένο,
των βασικών προβλημάτων και των μεγάλων ερωτημάτων που κυκλώνουν,
πιέζουν και γεμίζουν αγωνία την ψυχή του ανθρώπου κάθε εποχής, τοποθετούν το
βιβλίο πάνω από κάθε συζήτηση για την αλήθεια του ήρωα του, καθώς και για την
αισθητική αλήθεια του.
2. Εικόνες: Για να αισθητοποιήσει πάντως ο συγγραφέας τις ιδέες του χρησιμοποιεί
παραστατικές εικόνες, όπως η εικόνα του Ζορμπά και του συγγραφέα που βαδίζουν
σιωπηλά, η εικόνα του έναστρου ουρανού και η εικόνα του μύθου που δίνεται
με λυρικό τρόπο και με μια μεγαλειώδη παρομοίωση.
3. Παρομοιώσεις: «κρατώντας σα φανάρι το κλουβί», «δε θʼ απλώσω εγώ στο Χάρο
το λαιμό μου σαν αρνί».
4. Μεταφορές: «είπα, για να κόψω τη βαριά σιωπή», «θα ʼχεις στίψει δυο τρεις χιλιάδες
οκάδες χαρτί».
5. Προσωποποιήσεις: «τα σπίτια μαυρολογούσαν ολοσκότεινα», « ένας φοβερός αστερισμός
ανέβηκε από το βουνό».

ΣΤ. ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ στις ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ του Σχ. βιβλίου

1η: Γιατί ο Ζορμπάς έχει «μεταφυσικές ανησυχίες»; Τι έχει προηγηθεί; (Να
διαβάσετε το εισαγωγικό σημειώμα).

Απάντηση:
Βλέπε ανάλυση 1ης ενότητας.
Από: «Η ενότητα αυτή αποτελεί...................προβληματισμό»

2η: Ποιες είναι οι μεταφυσικές ανησυχίες του Ζορμπά και με ποια ερωτήματα
διατυπώνονται;

Απάντηση: Βλέπε νοηματική απόδοση.
Από: «Ο Ζορμπάς...................του θανάτου»

3η: Γιατί ο Ζορμπάς έχει την αξίωση να πάρει από το συγγραφέα απάντηση
στα ερωτήματά του;

Απάντηση:
Βλέπε νοηματική απόδοση και ανάλυση 2ης ενότητας.
Από: «Ο συγγραφέας δηλώνει άγνοια...................η γη» και από «Στην ενότητα αυτή
θα εκφραστούν...................τέρας»

4η: Ποια εικόνα βρίσκει ο συγγραφέας για να εξηγήσει στο Ζορμπά τη φιλοσοφική
κοσμολογία και ανθρωπολογία του; Τι συμπεραίνετε από αυτή;

Απάντηση:
Βλέπε νοηματική απόδοση και ανάλυση 2ης ενότητας.
Από: «για να βοηθήσει...................γη»

5η: Τι είναι ο «ιερός τρόμος» και ποιες είναι κατά το συγγραφέα οι δυνατές
αντιδράσεις των ανθρώπων σʼ αυτόν; Ποια είναι η αντίδραση του Ζορμπά;

Απάντηση:
Ο ιερός τρόμος είναι το δέος που καταλαμβάνει τον άνθρωπο, όταν αντιλαμβάνεται
πως δεν μπορεί να προχωρήσει πέρα από τα όρια που θέτει η λογική. Απέναντι
στην κατάσταση αυτή άλλοι άνθρωποι ζαλίζονται και παραμιλούν, άλλοι φοβούνται και
μοχθούν και βρίσκουν τελικά καταφύγιο στο Θεό. Ο Ζορμπάς αντιμετωπίζει κατάματα
την κατάσταση, γιατί, σαν ελεύθερος άνθρωπος που είναι, θέλει να έχει αυτός το δικαίωμα
και τη δυνατότητα της απόφασης.

6η: Πώς αντιλαμβάνεστε τις φράσεις «Από τη στιγμή εκείνη αρχίζει η ποίηση
» και «να μετουσιώνεις το αναπόφευκτο σε δικιά σου λεύτερη βούληση»;

Απάντηση:
Με την πρώτη φράση ο συγγραφέας θέλει να τονίσει πως η ποίηση αρχίζει εκεί
που σταματά τη λογική. Γιατί, η ποίηση είναι μύθος και συναίσθημα που υποκαθιστούν
την λογική, όταν εκείνη δεν μπορεί να ερμηνεύσει κάποια φαινόμενα.
Με τη δεύτερη φράση ο συγγραφέας εννοεί πως ο άνθρωπος μπορεί να λειτουργεί
αυτόβουλα και να ξεπερνά την αναγκαιότητα της μοίρας, όντας ο ίδιος υπεύθυνος
για την τύχη του.


























Όλες η πληροφορίες και η ανάλυση του κειμένου



:no1:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

poppytaxlia

Νεοφερμένος

Η poppytaxlia αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 30 ετών, Μαθητής Β' λυκείου και μας γράφει απο Λέρος (Δωδεκάνησα). Έχει γράψει 79 μηνύματα.
βασικα δεν ηθελα αυτο ακριβως αλλα ευχαριστω για τις πληροφοριες αυτες!!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Zenia37756

Νεοφερμένος

Η Zenia37756 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 5 μηνύματα.
Λοιπόν, η καθηγήτρια της Λογοτεχνίας μας έβαλε 1 άσκηση σύγκρισης μεταξύ 2 κειμένων όσον αφορά το περιεχόμενο και τη μορφή τους.Καλά για το περιεχόμενο αλλά σχετικά με τη μορφή σε τι πρέπει να αναφερθώ?Εγώ αρχικά σκέφτηκα ότι πρέπει να μιλήσουμε για τον αφηγηματικό τρόπο(διάλογος,μονόλογος,διήγηση) με τον οποίο αναπτύσσεται το κάθε κείμενο.Επειδή όμως δεν είμαι σίγουρη θα μπορούσε κάποιος να με διαφωτίσει?
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

maraki love

Διάσημο μέλος

Η Μαρία αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 32 ετών, Φοιτητής του τμήματος Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θράκης (Αλεξανδρούπολη) και μας γράφει απο Αλεξανδρούπολη (Έβρος). Έχει γράψει 2,279 μηνύματα.
ολα αυτα που ειπες ειναι + εκφραστικα μεσα(μεταφορες,παρομοιώσεις),αφήγηση κ αφηγητης(πρωτοπρόσωπη,δραματοποιημένος),ομοιοκαταληξια αν υπαρχει
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Zenia37756

Νεοφερμένος

Η Zenia37756 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 31 ετών και Μαθητής Β' λυκείου. Έχει γράψει 5 μηνύματα.
Ευχαριστώ πολύ για τη βοήθεια..........:no1:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

_stellitsa_

Νεοφερμένος

Η stellitsa αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 30 ετών, Μαθητής Β' λυκείου και μας γράφει απο Βέροια (Ημαθία). Έχει γράψει μόλις ένα μήνυμα.
ειναι απλο...θα αναφερθεις στο αν υπαρχει ή οχι ομοιοκαταληξία και στα 2,απο πόσες στροφες αποτελείται το καθένα και πόσους στίχους έχει η κάθε στροφη.πολύ πιθανο να χρειαζεται να αναφέρεις και τη γλώσσα που χρησιμοποιείται
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

  • Τα παρακάτω 0 μέλη και 1 επισκέπτες διαβάζουν μαζί με εσάς αυτό το θέμα:
    Tα παρακάτω 1 μέλη διάβασαν αυτό το θέμα:
    • *
  • Φορτώνει...
Top