Βοήθεια/Απορίες/Ιδέες στην Έκθεση

woochoogirl

Τιμώμενο Μέλος

Η Αλεξάνδρα αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Διδακτορικός και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 1,971 μηνύματα.
Δίκιο έχεις, αν και μέχρι τώρα ταύτιζα τον αυτάρεσκο και τον φιλάρεσκο. Ψώνιο σου κάνει :P?
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

nikolas365

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο Νίκος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 29 ετών, Φοιτητής και μας γράφει απο Κύπρος (Ευρώπη). Έχει γράψει 170 μηνύματα.
μακαρι να μου κανε αλλα δυστυχως οχι.Τελσπαντων σας ευχαριστω για τις προτασεις σας(ελπιζω να τις αρεσουν)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

sissy_k

Νεοφερμένος

Η Σίσσυ αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 30 ετών και Μαθητής Α' λυκείου. Έχει γράψει 18 μηνύματα.
λοιπον...εχω μια εκθεση για μετα το πασχα...κ θελω βοηθεια...εαν αυτο ειναι εφικτο βεβαια...
το θεμα ειναι το εξης: "'Μιλώντας στο μαθημα της νεοελληνικης λογοτεχνιας για τα προτυπα και τα ειδωλα, ανελαβες να παρουσιασεις στους συμμαθητες σου, σε κειμενο 400-500 λεξεων, τα κριτηρια με τα οποια οι συγχρονοι νεοι επιλεγουν τα προτυπα και τα ειδωλα τους."
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

tzivanoula

Νεοφερμένος

Η Βασιλική αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 42 ετών, Καθηγητής και μας γράφει απο Νίκαια (Αττική). Έχει γράψει 23 μηνύματα.
Λοιπόν... Καταρχήν μιλάς εσύ προς συνομήλικούς σου (επικοινωνιακή περίσταση, έτσι?) , άρα ύφος απλό , καθόλου επιτηδευμένο , στο οποίο επιτρέπονται και λεξούλες πιο αργκώ , πιο της ηλικίας σου (με μέτρο φυσικά...). Θα μου άρεσαν , αν μπορείς να το δοκιμάσεις και διάσπαρτες ρητορικές ερωτήσεις προς τους υποτιθέμενους ακροατές σου. Θα δώσει αρκετή ζωντάνια και αμεσότητα...
'Ακου ένα ωραίο ξεκίνημα... Να μεταφέρεις και καλά τα λόγια της γιαγιάς/θείας σου η οποία σε κράζει για τα περίεργα γυαλιά σου , τύπου "Παιδάκι μου , τι γυαλούμπες είναι αυτές , πάλι Lady Gaga μου ντύθηκες?". Μπλα μπλα μπλα...
Απαραίτητος , νομίζω, ένας αρχικός διαχωρισμός (αν υπάρχει κάτι τέτοιο στο μυαλό σου) μεταξύ προτύπων και ειδώλων. Τι λέμε πρότυπο και τι είδωλο. Όχι τρελή ανάλυση. Λίγα ξεκάθαρα λογάκια.
Με μια σύντομη , επίσης , διατύπωση τη γνώμη σου στο γιατί οι νέοι επιλέγουν πρότυπα.
Κι έπειτα το βασικό θέμα : τα κριτήρια. Ομορφιά , λάμψη, αναγνωρισιμότητα, ταλέντο, διαφορετικότητα, θέση στην ιστορία, συνεισφορά στον πολιτισμό και στην κοινωνία. Καλό θα'ταν κι ένα παράδειγμα για την κάθε περίπτωση, ε? Εδώ μεγαλύτερη ανάλυση και χωρισμός σε παραγράφους.
Μετά από αυτό , μια μικρή αναφορά στους παράγοντες που κατευθύνουν σχεδόν τις επιλογές μας στα πρότυπα, πχ τηλεόραση , κάποια ισχυρή προσωπικότητα μες στη ζωή μας (μεγαλύτερα αδέρφια , κανένας αντάρτης παππούς..) κλπ.
Συνοψίζοντας θα πεις ότι τα πρότυπα και τα είδωλα δεν είναι απαραιτήτως κακά, είναι λίγο και κάτι από τον ιδανικό εαυτό του καθενός. Οι έξυπνοι άνθρωποι δεν προσκολλώνται και δεν κινδυνεύουν. Αντλούν στοιχεία απ'έξω , όμως ταυτόχρονα αναζητούν και βρίσκουν την αλήθεια μέσα τους. Και με τον καιρό γίνονται ξεχωριστοί , άρα ΩΡΑΙΟΙ.
Σοβαρά, τόλμησε ένα χαλαρό ύφος. Ταιριάζει με το θέμα!

Ελπίζω να βρεις χρήσιμο το παραπάνω σχεδιάκι και να το συμπληρώσεις , όπως σου αρέσει!!!
Good luck!!!
Μail me back!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

alexandra_93

Νεοφερμένος

Η alexandra_93 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Μαθητής Α' λυκείου και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 36 μηνύματα.
Γεια σε ολους!
Στο μαθημα της Γλωσσας- Εκθεσης θα κανουμε εναν αγωνα επιχειρηματολογιας με διαφορα θεματα.
Αυτο που πρεπει να υποστηριξω εγω ειναι οτι ειμαι κατα την καταργηση των εθνικων γιορτων και παρελασεων.
Το μονο που μου ερχεται στο μυαλο με αυτο το θεμα ειναι οτι δεν ειναι σωστο να καταργηθουν οι γιορτες επιδη μας θυμιζουν την ιστορια μας και ειναι πια μια παραδοση........
Σας παρακαλω αν μπορειτε στειλτε καμια ιδεα η γραψτε μου καποια ιστοσελιδα οπου θα μπορεσω να βρω πληροφοριες!!!!
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

OoOkoβοldOoO

Πολύ δραστήριο μέλος

Η OoOkoβοldOoO αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Φοιτήτρια. Έχει γράψει 1,519 μηνύματα.
SOSOSOSOSOSOSOSOSOSOSOSOS

Νομίζω να καταλάβατε. Το θέμα είναι πολύ επείγον!!!!!
Μας έβαλε έκθεση για το Πάσχα να γράψουμε για τη σημασία της αγάπης και για το άν υπάρχει αγάπη σήμερα. Το καθένα από αυτά τα δύο ζητούμενα μας είπε σε 2 παραγράφους. Κι επειδή σαν θέμα το σιχαίνομαι γράψτε μου μερικά πράγματα να τα γράψω να τελειώνουμε!!!!!!!

Σώστε με!!!! Γρήγορα!!!! Ποιος Θεός υπάρχει εδώ;;;
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

Dias

Επιφανές μέλος

Ο Dias αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής κι έχει σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής ΕΚΠΑ (Αθήνα). Έχει γράψει 10,063 μηνύματα.
Σώστε με!!!! Γρήγορα!!!! Ποιος Θεός υπάρχει εδώ;;;
( :whistle: Αν σκέφτεσαι εμένα, δηλώνω αναρμόδιος :teasing: ) .............................................


Βάλε στο google: "Αγάπη " , "Αγάπη + Πάσχα" και κάτι θα βρεις!!!
Δες αυτό το κείμενο: (ΔΕΝ είναι δικό μου)
Η πραγματική αγάπη είναι πάντοτε συνυφασμένη με την προσφορά, τη θυσία, την ανιδιοτέλεια. Αγάπη είναι να χαίρεσαι με αυτόν που χαίρεται και να λυπάσαι με αυτόν που πονά. Αυτός που αγαπά ανέχεται τον άλλο με τις ατέλειές του χωρίς να τον περιφρονεί, χωρίς καν να τον κάνει να νιώθει άσχημα για αυτό που είναι. Όταν αγαπάς ενδιαφέρεσαι τι θα γίνει ο άλλος, χωρίς όμως αυτό το ενδιαφέρον να γίνεται καταπίεση και επιβολή. Και αυτό, διότι η πραγματική αγάπη εμπεριέχει τον σεβασμό της ελευθερίας του άλλου, την εκτίμηση προς την προσωπικότητά του.
Παρεξηγημένη αγάπη είναι όταν ο άλλος γίνεται το αντικείμενο με το οποίο ικανοποιώ εγώ τις ανάγκες και τις επιθυμίες μου. Κάτι τέτοιο μάλλον προσκόλληση και αδυναμία πρέπει να ονομάζεται παρά αγάπη. Καταντούμε σε αυτή την παρεξηγημένη κατάσταση είτε όταν είμαστε φίλαυτοι – δηλαδή “εγωιστές” - είτε όταν πάσχουμε από κοινωνική ανασφάλεια. Σε αυτή την δεύτερη περίπτωση, ο φόβος μη τυχόν και μας απορρίψουν οι άλλοι μας κάνει να απαιτούμε συνεχώς επιβεβαίωση (-“Πες μου ότι με αγαπάς ...” “Μα μόλις τώρα σου το είπα !”). Η ανασφάλεια, με τις απαιτήσεις που προτάσσει, μας εμποδίζει από το να γνωρίσουμε και να αγαπήσουμε τον άλλο για αυτό που πραγματικά είναι, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που μας εμποδίζουν οι απαιτήσεις που προτάσσει η φιλαυτία, ο “εγωισμός”.
Ποια από τις δύο πιο πάνω μορφές αγάπης έχουμε εμείς μέσα μας; Κριτήριο είναι η στάση μας απέναντι στους δύσκολους ανθρώπους: Αν τους αγαπούμε και αυτούς με την ίδια προθυμία, τότε η αγάπη μας είναι πραγματική. Αν όμως αγαπάμε μόνο όσους ανθρώπους βρίσκουμε ευχάριστους και βολικούς, τότε μάλλον η αγάπη μας εμπίπτει στην δεύτερη κατηγορία.
Η αληθινή αγάπη μέσα στην ψυχή ενός ανθρώπου είναι σαν ένα δέντρο που σιγά – σιγά μεγαλώνει, και σκεπάζει όλο και περισσότερους ανθρώπους κάτω από την δροσερή σκιά του. Από εμάς το μόνο που απαιτείται είναι να φροντίσουμε λίγο για την καλλιέργειά της, καθώς επίσης να την προστατεύσουμε από αυτά που θα μπορούσαν να την ξεριζώσουν από την καρδιά.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

OoOkoβοldOoO

Πολύ δραστήριο μέλος

Η OoOkoβοldOoO αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Φοιτήτρια. Έχει γράψει 1,519 μηνύματα.
Μμμμ:hmm:
Δεν το βρίσκω κι άσχημο, σε κάτι θα με βοηθήσει πιστεύω, απλά ψάχνω στο google μια απάντηση στο ερώτημα αν υπάρχει αγάπη σήμερα και δεν βρίσκω πουθενά.!!!

Πάντως ρε Dia, όχι, δεν απευθυνόμουν σε σένα, έψαχνα τον αντίστοιχο Θεό σε αυτό το Θέμα!!! Αλλά για ακόμη μια φορά επιβεβαιώνεται ότι ο Θεός είναι μεγάλος και το βασικότερο Πανταχού Παρών (για σένα το λεώ)!!!!! Άντε μπράβο.


Έχει κανείς διαβάσει το κείμενο Η γλώσσα της μόδας της Χριστίνας Κουλούρη(δημοσίευμα στο ΒΗΜΑ 10/02/2002);;;;
Αυτή τη βδομάδα δίνω κρατικό γερμανικά και ο καθηγητής είπε να γράψουμε μια περίληψη 100-120 λέξεις και δεν προλαβαίνω. Μπορεί κανείς να βοηθήσει;;;
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Επεξεργάστηκε από συντονιστή:

aigiara

Νεοφερμένος

Ο aigiara αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 29 ετών. Έχει γράψει μόλις ένα μήνυμα.
καλησπερα...η δασκαλα μας εχει βαλει να γραψουμε μια παραγραφο με αναλογια μπορει να με βοηθησει καποιος??γιατι το εχω για αυριο...ευχαριστωωω
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

elenaki92

Δραστήριο μέλος

Η elenaki92 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 32 ετών και Φοιτήτρια. Έχει γράψει 590 μηνύματα.
η κοινωνία των ανθρώπων λειτουργεί οργανωμένη όπως και μία κοινωνία μελισσών. στην ανθρώπινη κοινωνία εκλέγονται εκπρόσωποι για να την διοικήσουν ενώ στην κοινωνία των μελισσών υπάρχει η βασίλισσα που συντονίζει τις εργασίες. στην ανθρώπινη υπάρχουν οι εργαζόμενοι που δουλεύουν έχοντας ως σκοπό την εξασφάλιση χρημάτων και συνεπώς αγαθών ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν και αυτοί και οι απόγονοί τους, ενώ στην κοινωνία των μελισσών συναντούμε τις εργάτριες που συλλέγουν τη γύρη από τα λουλούδια, την τοποθετούν στην κυψέλη και την κάνουν μέλι για να τραφούν οι ίδιες, οι κηφήνες και τα αυγά της βασίλισσας ή βασιλικό πολτό για να τραφεί η βασίλισσα με σκοπό να επιβιώσουν. τέλος στην σνθρώπινη κοινωνία υπάρχουν και οι άεργοι που δεν ενδιαφέρονται για την ευημερία του τόπου διαμονής τους αφόυ δε θέλουν να δουλέψουν, ενώ στη κοινωνία μελισσών συναντούμε τους κηφήνες που δε κάνουν τίποτα περισσότερο από το να κάθονται και να γονιμοποιούν τη βασίλισσα.
ελπίζω να είναι εύστοχο το παράδειγμά μου και να βοήθησα λίγο...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 14 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

panabarbes

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο Πάνος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Κερατσίνι (Αττική). Έχει γράψει 208 μηνύματα.
Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο μπαίνω και εγώ στην πολυσυζητημένη Α' Λυκείου!!

Η αλήθεια είναι ότι φοβάμαι την έκθεση όσον αφορά της Πανελλήνιες.Θέλω να πω ότι έχουν κοπεί άπειρα κεφάλια και δεν πέρασαν στις σχολές που ήθελαν,μόνο και μόνο για κακογραμμένη έκθεση.Τα μαθήματα της κατεύθυνσης,οκ,με πολύ διάβασμα και προσπάθεια τα περνάει κανείς.Αλλά τι πρέπει να κάνω για να μπορώ να γράφω καλές εκθέσεις;Ή αν κάποιος ''τό'χει'' στην έκθεση και γράφει καλά,αν πέσει κάποιο θέμα που δεν ξέρει να αναπτύξει ή δεν έχει γνώσεις πάνω σε αυτό,τι γίνεται;Γιατί κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το θέμα και είναι κάτι που σκέφτομαι εδώ και καιρό.Εάν πέσει κάτι που ξέρω ελάχιστα πράγματα για αυτό;Τι ακριβώς πρέπει να προσέξω τώρα στο Λύκειο;

Οποιαδήποτε συμβουλή δεχτή.Ευχαριστώ εκ των προτέρων :)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Αμπελοφιλόσοφος

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο Αμπελοφιλόσοφος αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 358 μηνύματα.
Βασικα εξαρταται απο το τι θελεις. :hmm:

Αν θες δηλαδη βαθμο σιγουρο χωρις να αποκομιζεις κατι σημαντικο απο το διαβασμα σου για εσενα ή ουσιαστικη γνωση, αναπτυξη κριτικης σκεψης και ρισκο οσο αφορα τη βαθμολογια (ή του μεγαλου υψους ή του μεγαλου βαθους δηλαδη)... Κατι σαν το μπλε χαπακι-κοκκινο χαπακι στο ματριξ :P
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

angelinazv

Νεοφερμένος

Η angelinazv αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 29 ετών και Μαθητής Γ' γυμνασίου. Έχει γράψει 31 μηνύματα.
https://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathcolumns_1_13/09/2009_1287717
πρεπει να κανω μια περιληψη 100-120 λεξεις για την παραπανω συνεντευξη .. πως πρεπει να την ανπτυξω? :/: ευχαριστω προκαταβολικα για την βοηθεια σας :)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Boom

Επιφανές μέλος

Ο Boom αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 12,249 μηνύματα.
Η τάδε στη συνέντευξη της αναφέρει μπλα μπλα.
Κανονική περίληψη θα κάνεις.
Τι σε δυσκολεύει;
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

angelinazv

Νεοφερμένος

Η angelinazv αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 29 ετών και Μαθητής Γ' γυμνασίου. Έχει γράψει 31 μηνύματα.
Η τάδε στη συνέντευξη της αναφέρει μπλα μπλα.
Κανονική περίληψη θα κάνεις.
Τι σε δυσκολεύει;

δεν ξερω πως γραψω τις ερωτισεις και τισ αναλογεσ απαντησεις :worry:
να γραψω κανονικα τις ερωτησεις η οχι? .. αυτο με δυσκολευει
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Guest 986132

Επισκέπτης

αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμέν. Δεν έχει γράψει κανένα μήνυμα.
Κανονική περίληψη θα κάνεις, όπως προείπε η theodora, σα να έκανες περίληψη σε κείμενο. Πάνω στις απαντήσεις θα δουλέψεις. :)
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Boom

Επιφανές μέλος

Ο Boom αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 12,249 μηνύματα.
Όχι, δεν θα βάλεις της ερωτήσεις. Μπορείς να το πεις στυλ '' σχετικά με αυτό το θέμα (η ερώτησή της δηλ) απαντάει και μπλα μπλα'' αν δυσκολεύεσαι κάπου αλλού πες, πλαγίως θα αναφερθείς στις ερωτήσεις δε θα τις κάνεις αυτούσιες.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

angelinazv

Νεοφερμένος

Η angelinazv αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 29 ετών και Μαθητής Γ' γυμνασίου. Έχει γράψει 31 μηνύματα.
ευχαριστω παιδια για την βοηθεια :) την εγραψα οπως μου προτεινατε !
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

vseretidis

Νεοφερμένος

Ο Βαγγέλης Σερετίδης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Μας γράφει απο Κομοτηνή (Ροδόπη). Έχει γράψει 4 μηνύματα.
Χρειάζομαι την βοήθεια σας η καθηγήτρια μας μας έβαλε έκθεση αλλα δέν μπορω να την λύσω σας παρακαλώ αν μπορεί κάποιος να με βοηθήσει γράφοντας μια δική του

Ο τίτλος του κειμένου είναι: Εικονολατρία και λογολατρία του Μάριου Πλωρίτη (Μάριος Πλωρίτης, Το βήμα, 19-10-1997 απόσπασμα)

ένε και ξαναλένε πως η εποχή μας ζει την παγκυριαρχία της εικόνας και τον θάνατο του λόγου. Κι επικαλούνται την παμπάλαιη διαπίστωση για την υπεροχή της όρασης πάνω στην ακοή («Οφθαλμοί των ώτων ακριβέστεροι μάρτυρες», δεν έλεγε ο Ηράκλειτος1;) και της εικόνας πάνω στον λόγο («Μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις»). Στον καιρό μας, η τεράστια εξάπλωση των οπτικών «μέσων» - κινηματογράφου και, προπάντων, τηλεόρασης μοιάζει να δικαιώνει τους εικονολάτρες και λεξιμάχους.

Είναι, όμως, έτσι; Την απάντηση δίνει ο πολύς Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες σ' ένα πρόσφατο κείμενό του, γραμμένο με την ευκαιρία των 70 χρόνων του και δημοσιευμένο, εδώ, στο περιοδικό «Λέξη». «Μποτίλια στο πέλαγος για τον θεό των λέξεων» («Botella al mar para el dios de las palabras») είναι ο τίτλος του, και αρχίζει έτσι:


«Στα δώδεκά μου χρόνια, παρά λίγο να με χτυπήσει ένα ποδήλατο. Ενας καλός ιερωμένος που περνούσε με έσωσε με μία κραυγή: Προσοχή! Ο ποδηλάτης έπεσε το έδαφος. Ο καλός ιερωμένος, δίχως χασομέρι, μου είπε: Είδες, παιδί μου, ποια είναι η δύναμη της λέξης; Εκείνη την ημέρα το έμαθα καλά. Τώρα ξέρουμε, ακόμη,ότι οι Μάγια το γνώριζαν αυτό ήδη απ' τα χρόνια του Χριστού, και με τέτοια απολυτότητα, που είχαν έναν θεό ειδικά για τις λέξεις.

Ποτέ όσο σήμερα δεν ήταν τόσο μεγάλη αυτή η δύναμη. Η ανθρωπότητα θα μπει στην τρίτη χιλιετηρίδα υπό την αυτοκρατορία των λέξεων. Δεν είναι αληθινό ότι η εικόνα τις παραμερίζει, ούτε ότι μπορεί να τις εξαλείψει. Το αντίθετο μάλιστα, τις ενισχύει: ποτέ δεν υπήρξαν στον κόσμο τόσες πολλές λέξεις τέτοιου βεληνεκούς, κύρους και πείσματος, όπως στην απέραντη Βαβέλ της σύγχρονης ζωής. Λέξεις εφευρημένες, κακομεταχειρισμένες ή θυσιασμένες απ' τον τύπο, από τα απορριπτέα βιβλία, απ' τις διαφημιστικές αφίσσες· μιλημένες και τραγουδισμένες στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, το τηλέφωνο, τα δημόσια ηχεία· λέξεις κραυγαλέες με παχύ πινέλο στους τοίχους του δρόμου ή ψιθυρισμένες σε κάποιο αυτί στα ημίφωτα του έρωτος. Οχι: ο μεγάλος νικημένος είναι η σιωπή. Τα πράγματα έχουν τώρα τόσα ονόματα σε τόσες γλώσσες, που πια δεν είναι εύκολο να ξέρεις πώς λέγονται σε καμία...».

Φυσικά, οι Μάγια δεν ήταν οι μόνοι που θεοποίησαν τις λέξεις. Πριν απ' αυτούς, οι Ελληνες, αν και δεν είχαν περιλάβει στο Δωδεκάθεό τους κάποιον θεό των λέξεων, είχαν αναγορεύσει τον λόγο ανώτατον άρχοντά τους: «Δεν δίνουμε τηνεξουσία σ' έναν άνθρωπο, αλλά στον λόγο (τη λογική, αλλά και την ομιλία), επειδή οι άνθρωποι ασκούν την εξουσία για τον εαυτό τους και γίνονται τύραννοι» («Ουκ εώμεν άρχειν άνθρωπον αλλά τον λόγον, ότι εαυτώ τούτο ποιεί και γίνεται τύραννος»3). Τον μόνο θεϊκό «τύραννο» που αναγνώριζαν, ήταν ακριβώς ο λόγος, οι λέξεις: «Ο λόγος είναι ένας μεγάλος δυνάστης, που ενώ έχει το πιο μικρό και αφανές σώμα, επιτελεί τα έργα τα πιο θεϊκά· γιατί μπορεί και το φόβο να σταματήσει και τη λύπη να διώξει και χαρά να προκαλέσει και τον οίκτο νααυξήσει» («Λόγος δυνάστης μέγας εστίν, ος σμικροτάτω σώματι και αφανεστάτω θειότατα έργα αποτελεί· δύναται γαρ και φόβον παύσαι και λύπην αφελείν και χαράν ενεργάσεσθαι και έλεον επαυξήσαι» 4).

Ο καλός παπάς που έσωσε τον μικρό Γκαμπριέλ με μια κρυαγή, ήταν ένας πρακτικός σωτήρας. Το σχήμα του, όμως, και η κοσμοθεώρησή του θα τον παρακινούσαν ίσως να προσυπογράψει τα λόγια του Νοβάλις: «Με μια μαγική λέξη, κάθε κατεστραμμένο ανθρώπινο ον μπορεί να πετάξει ψηλά και να λυτρωθεί». Οπου ο γερμανός ρομαντικός του 18ου αιώνα συναντιέται με τον «άσεμνο» Αριστοφάνη...

Στα παλιά ισπανικά χάνια, οι ταξιδιώτες έτρωγαν ό,τι φαΐ έφερναν μαζί τους. Το ίδιο γίνεται και με τις λέξεις. Προσφέρουν στον ταξιδευτή του πελάγους τους ό,τι εκείνος φέρει: γίνονται σωτήριες, καταστροφικές, διφορούμενες, απατηλές για τους άλλους και για σένα τον ίδιο.

Αυτή τη γνώση και την ηθική περιγράφει ο Αινείας στην Ιλιάδα:

«Του ανθρώπου η γλώσσα είναι γοργόστροφη, περίσσιες οι κουβέντες,

λογής λογής, κι ο κάμπος διάπλατος για να θερίζεις λόγια·

κι ο κάθε λόγος έχει αντίλογο, κι ό,τι θα πεις θ' ακούσεις»

(«Στρεπτή δε γλώσσ' εστί βροτών, πολέες δε μύθοι

παντοίοι, επέων δε πολύς νομός ένθα και ένθα·

οπποίον κ' έπησθα έπος, τοίον κ' επακούσαις»5)

Ο,τι πεις θ' ακούσεις και ό,τι πεις θα γίνεις. «Χάρη στις λέξεις, μπορέσαμε να υψωθούμε πάνω απ' τα κτήνη· και χάρη στις λέξεις πέφτουμε στο επίπεδο των δαιμόνων», θα γράψει ο Ολντους Χάξλεϋ 6.

Οι λέξεις φωτίζουν και οι λέξεις σκοτίζουν... με τις λέξεις κυβερνιούνται οι άνθρωποι (έλεγε ο Ντισραέλι 7) με τις λέξεις αφιονίζονται οι μάζες... οι λέξεις ξεσηκώνουν σε δίκαιες εθνικοαπελευθερωτικές και κοινωνικές επαναστάσεις οι λέξεις παρασύρουν σε εγκληματικούς, μισαλλόδοξους, φασιστικούς, ρατσιστικούς φανατισμούς...

Αυτοκρατορία των λέξεων ονομάζει ο Μάρκες την εποχή μας. Και δεν είναι μόνο οι αμέτρητες καινούργιες λέξεις που έχουν υπερπλουτίσει το λεξιλόγιό μας λέξεις που επινόησε η φιλοσοφία, οι επιστήμες, η ψυχολογία, η τεχνολογία, ο σύγχρονος βίος. Τα ίδια τα «μέσα επικοινωνίας» που τάχα εκτοπίζουν τον λόγο ονομάζονται, διόλου τυχαία, «οπτικοακουστικά», αφού στηρίζονται τόσο στο «οράν» όσο και στο «ακούειν», αφού τα «μηνύματα» που μεταδίνουν δεν είναι πλήρη χωρίς τη συνοδεία του λόγου.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Boom

Επιφανές μέλος

Ο Boom αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 12,249 μηνύματα.
Δεν κατάλαβα τι θες. Είναι ένα απόσπασμα αυτό τι θες όμως; Περίληψη;
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top