Το Λύκειο στη Σουηδία

Dias

Επιφανές μέλος

Ο Dias αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής κι έχει σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής ΕΚΠΑ (Αθήνα). Έχει γράψει 10,009 μηνύματα.
ΠΗΓΗ: https://www.esos.gr/comment/22025#comment-22025
Του Δημήτρη Καλαϊτζίδη, Διευθυντή του Ραλλείου Λυκείου

Σε πρόσφατο ταξίδι μας στη Σουηδία, στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus+ του σχολείου μας, επισκεφτήκαμε ένα λύκειο στη Στοκχόλμη και είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με αρκετούς καθηγητές.Το σχολείο που επισκεφτήκαμε βρίσκεται σε ένα νησάκι στο ανατολικό τμήμα της πόλης, μισή ώρα από το κέντρο της.
Είναι ένα μεγάλο δημόσιο γενικό λύκειο- gymnasium (ηλικίες 16-19 ετών), έχει περίπου χίλιους μαθητές/μαθήτριες, ανήκει στην προαιρετική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Είναι χωρισμένο σε τρεις τομείς, τον τομέα των φυσικών επιστημών, τον τομέα των ανθρωπιστικών επιστημών και τον τομέα των επιστημών της οικονομίας.
Κάθε τομέας έχει τον δικό του διευθυντή.
Ένας εκ των τριών λειτουργεί ως υπερδιευθυντής, περισσότερο ως συντονιστής κι όχι ως ανώτερος των άλλων.
Το σχολείο ανήκει στον τοπικό δήμο, και ως προς τα κτήρια και ως προς το διδακτικό προσωπικό.
Η χρηματοδότηση παρέχεται με σταθερό ποσό ανά εγγεγραμμένο/φοιτώντα μαθητή/ μαθήτρια και είναι περίπου 37.000 κορώνες Σουηδίας.
Το 70% της χρηματοδότησης προέρχεται από τους δημοτικούς φόρους.
Η Σουηδία αφιερώνει στην εκπαίδευση το 6,3% του ΑΕΠ (μέσος όρος ΟΟΣΑ 5,7%), για την Ελλάδα μη τα ρωτάτε.
Υπάρχουν και ιδιωτικά σχολεία τα οποία ονομάζονται «ανεξάρτητα σχολεία» (independent schools), στα οποία φοιτά περίπου το 25% των μαθητών λυκείου.
Σ΄ αυτά όμως δεν πληρώνουν οι γονείς, όπως γίνεται στην Ελλάδα.
Το κράτος επιδοτεί τα σχολεία αυτά με το ισόποσο των δημοσίων-δημοτικών (σ.σ. που ανήκουν στους δήμους), ανάλογα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων μαθητών.
Οι συνομιλητές μας παρατήρησαν ότι ορισμένα από τα «ιδιωτικά» σχολεία, προκειμένου να προσελκύσουν μαθητές, είναι πιο ελαστικά στη βαθμολογία, απασχολούν λιγότερο βοηθητικό προσωπικό κτλ, ότι μπορεί να φανταστεί ότι κάνει κάποιος ιδιώτης για να αυξήσει το κέρδος του.
Το εθνικό ωρολόγιο πρόγραμμα ορίζει τον ελάχιστο αριθμό διδακτικών περιόδων κατά διδασκόμενο αντικείμενο στο υποχρεωτικό σχολείο.
Τα μαθήματα είναι: Σουηδική γλώσσα, Αγγλικά, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, κοινωνικές επιστήμες, θρησκευτικά, καλλιτεχνικά, φυσική αγωγή και υγιεινή.
Στο λύκειο κάθε μαθητής/μαθήτρια μπορεί να επιλέξει αν θα παρακολουθήσει πρόγραμμα μαθημάτων (ας πούμε κατεύθυνση) που οδηγεί στο πανεπιστήμιο ή πρόγραμμα που οδηγεί στην αγορά εργασίας μετά την ολοκλήρωσή του (επαγγελματική εκπαίδευση).
Ο διευθυντής είναι υπεύθυνος και υπόλογος για τη διαχείριση αυτού του ποσού με το οποίο θα πρέπει να πληρώνει το διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό, να συντηρεί τα κτήρια, να πληρώνει (στον Δήμο!!!) ενοίκιο του κτηρίου, να κάνει όλες τις προβλεπόμενες προμήθειες, να συντηρεί-λειτουργεί το εστιατόριο, τα εργαστήρια, το γυμναστήριο κτλ.
Ο διευθυντής είναι αυτός που προσλαμβάνει το προσωπικό, το αξιολογεί και αποφασίζει για τη συνέχιση ή όχι της συνεργασίας.
Ωστόσο, όταν προσληφθεί ένας εκπαιδευτικός δεν είναι καθόλου εύκολη η απόλυσή του.
Για το λόγο αυτό κάθε πρόσληψη γίνεται με πολύ μεγάλη προσοχή και μετά από ακριβή στάθμιση των αναγκών του σχολείου, με πρόβλεψη των μελλοντικών αναγκών κα. Κάθε σχολείο της Σουηδίας (ποσοστό 95%) έχει γυμναστήριο, εστιατόριο, εργαστήρια, βιβλιοθήκη, χώρους παραμονής των μαθητών κατά τη διάρκεια των κενών του προγράμματος.
Βέβαια στη Σουηδία η συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων έχει περισσότερους από 800-1.000 μαθητές, ώστε να γίνεται αποδοτική χρήση των χώρων και των υλικών υποδομών.
Όλοι οι χώροι του σχολείου κλειδώνονται και η κυκλοφορία των μαθητών επιτρέπεται μόνο στους χώρους όπου προβλέπεται να βρίσκονται και πουθενά αλλού.
Οι καθηγητές έχουν τα αντίστοιχα κλειδιά για τους χώρους όπου προβλέπεται κι αυτοί να βρίσκονται.
Ανά τέσσερις οι καθηγητές έχουν ένα δικό τους γραφείο, όπου έχουν τις βιβλιοθήκες τους, προσωπικά αντικείμενα, μια καφετιέρα-τσαγιέρα, ασφαλώς υπολογιστή κτλ.
Στο γραφείο τους βρίσκονται από το πρωί μέχρι αργά το απόγευμα, τις ώρες που δεν έχουν μαθήματα.
Οι καθηγητές πηγαίνουν στο σχολείο από τις 8 ή τις 9 το πρωί μέχρι (τουλάχιστον) τις 4 το απόγευμα, αλλά συχνά μέχρι τις 6.30 μμ
Όλες οι μη διδακτικές δραστηριότητες γίνονται εκτός διδακτικού ωραρίου και περιλαμβάνουν συνεργασία σε ομάδες ανάλογα με το διδακτικό αντικείμενο, συνελεύσεις για τα θέματα του σχολείου, συναντήσεις με τους γονείς κτλ.
Έτσι, δεν χάνονται παρά ελάχιστες ώρες διδασκαλίας, κυρίως για λόγους ασθενείας καθηγητών κτλ.
Οι καθηγητές που απουσιάζουν φροντίζουν για την κάλυψη των ωρών απουσίας και για την κάλυψη της χαμένης ύλης.
Για το ωράριο των καθηγητών συνυπολογίζεται και μέρος του χρόνου που δαπανούν στο σπίτι για προετοιμασία, αν και το μεγαλύτερο μέρος αυτής γίνεται στο σχολείο, στο γραφείο καθενός.
Σε ιδιαίτερο χώρο, όπου δεν έχουν πρόσβαση οι μαθητές, βρίσκεται το σαλόνι των εκπαιδευτικών και δίπλα ένα είδος εστιατορίου με φούρνους μικροκυμάτων, με ψυγείο, με καφετιέρες, νεροχύτες κτλ, ότι χρειάζεται για την ώρα του μεσημεριανού γεύματος.
Οι καθηγητές φέρνουν από το σπίτι τους τα τάπερ με το φαγητό τους, το ζεσταίνουν και τρώνε στο διάστημα 12.00-13.00, την ώρα που οι μαθητές βρίσκονται στο σχολικό εστιατόριο.
Μπορούν και οι καθηγητές να γευματίσουν στο σχολικό εστιατόριο πληρώνοντας περίπου 3 ευρώ για το πλήρες γεύμα.
Το σαλόνι των καθηγητών είναι ένας πολύ καλαίσθητος χώρος, όπου μπορεί κανείς να υποδεχτεί και κάποιον ξένο ή να κάνει μια μικρή συνάντηση συνεργασίας.
Σε διπλανό χώρο βρίσκεται το βεστιάριο, μπάνια, ντουζιέρες, αποδυτήρια καθηγητών που θέλουν να γυμναστούν, ατομικά ντουλαπάκια για φύλαξη προσωπικών ειδών κτλ.
Όλοι οι καθηγητές έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή συνδεδεμένο στο δίκτυο, μέσω του οποίου καταχωρίζουν τις απουσίες των μαθητών, στέλνουν εκτυπώσεις στους εκτυπωτές και στα φωτοτυπικά μηχανήματα, καταθέτουν τη βαθμολογία κτλ.
Η σχολική βιβλιοθήκη είναι ενημερωμένη, είναι ζωντανό κύτταρο του σχολείου, την επισκέπτονται και παραμένουν σ’ αυτή για μελέτη πολλοί μαθητές.
Σ’ αυτήν εργάζονται ένα ή δυο άτομα, υπάρχουν πολλά επιστημονικά περιοδικά, ενώ παρέχεται και ηλεκτρονική πρόσβαση σε βιβλία και περιοδικά.
Το εστιατόριο του σχολείου παρασκευάζει καθημερινά περίπου χίλιες μερίδες φαγητού, προσφέροντας τουλάχιστον δύο διαφορετικά μενού για όλους, επιπλέον μενού για χορτοφάγους, για ανθρώπους με δυσανεξία στη γλουτένη, ακόμη και για όσους δεν θέλουν να φάνε το φαγητό που προσφέρεται και προτιμούν δημητριακά με γάλα ή με γιαούρτι.
Είναι εστιατόριο αυτοεξυπηρέτησης και στο σημείο όπου οι μαθητές αδειάζουν τα υπολείμματα του φαγητού, υπάρχει ειδική διάταξη-ζυγαριά που ζυγίζει την ποσότητα φαγητού που πετά ο μαθητής. Όσο μικρότερη η ποσότητα τόσο μεγαλύτερο χαμόγελο εμφανίζεται στην οθόνη του συστήματος.
Τα σχολεία του νησιού διαγωνίζονται μεταξύ τους για τη μείωση του απορριπτόμενου φαγητού.
Το σχολείο που επισκεφτήκαμε είχε βγει τελευταίο και έκανε μια «δήλωση μετάνοιας», θεωρώντας ότι «το μηχάνημα είχε χαλάσει», ξεκινώντας ταυτόχρονα τη νέα καμπάνια για την «αποκατάσταση» του ονόματός του.
Το εστιατόριο λειτουργεί από τις δώδεκα ως τη μία, διάστημα στο οποίο όλοι οι μαθητές έχουν κενό και μπορούν να γευματίσουν, συνεχίζοντας, μετά, το σχολικό τους πρόγραμμα.
Το πρόγραμμα μαθημάτων δεν είναι ένα συνεχές πρόγραμμα ισόχρονων διδακτικών περιόδων των 45 λεπτών.
Καθορίζεται από τον διευθυντή σε συνεργασία με τον διδάσκοντα, ανάλογα με τη φύση του μαθήματος (εργαστηριακό, θεωρητικό), τις ανάγκες της τάξης και φυσικά σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα το οποίο είναι προσανατολισμένο στους στόχους, δηλαδή δεν περιλαμβάνει αναλυτική και εξαντλητική περιγραφή του τι πρέπει να διδαχτεί.
Έτσι, οι διδακτικές περίοδοι έχουν διαφορετική διάρκεια, 45, 60, 120, 135 λεπτών, κάτι που αναγκαστικά δημιουργεί κενά στο πρόγραμμα.
Στη διάρκεια των κενών οι μαθητές μένουν στους χώρους αναμονής, επισκέπτονται τη σχολική βιβλιοθήκη ή το γυμναστήριο κτλ.
Με τέτοιο πρόγραμμα οι μαθητές ποτέ δεν επιστρέφουν στο σπίτι πριν τις 4, αλλά συχνά ούτε πριν τις 5 ή 6 το απόγευμα. Στη συνέχεια μπορεί να έχουν μουσική, αθλητισμό και άλλες παρόμοιες δραστηριότητες οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα, όμως μπορούν να δώσουν κάποιους επιπλέον βαθμούς στη συνολική τους συγκομιδή. Τα αναλυτικά προγράμματα που τέθηκαν σε ισχύ το 2011, μετά την υποχώρηση στις θέσεις του Πίζα, περιλαμβάνουν γενικούς στόχους, οδηγίες και την διδακτέα –εξεταστέα ύλη.
Τα σχολικά βιβλία δεν τα παρέχει δωρεάν το κράτος, αλλά τα αγοράζουν οι μαθητές από το ελεύθερο εμπόριο.
Για κάθε μάθημα υπάρχουν αρκετά βιβλία, από τα οποία ο καθηγητής επιλέγει ένα και συστήνει στους μαθητές να το αγοράσουν.
Με την εγγραφή του μαθητή/μαθήτριας στο Λύκειο, ο δήμος του παρέχει ένα φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, ο οποίος χρησιμοποιείται πάρα πολύ για τα μαθήματα, για την υποβολή εργασιών κτλ.
Το 96% των παιδιών στη Σουηδία έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και στο ιντερνετ.
Η βαθμολογία εκτείνεται από το Α ως το F.
Με Α έως Ε προάγεται ο μαθητής, με F μένει.
Το κύρος του καθηγητή είναι πολύ πιο ψηλό απ’ ότι στην Ελλάδα.
Ας σκεφτούμε τι θα γινόταν στη χώρα μας αν τα παιδιά έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο μόνο με τη σχολική βαθμολογία….
Κάθε χρόνο η τελευταία τάξη του σχολείου ταξιδεύει στο εξωτερικό με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα μελέτης, από το οποίο επίσης παίρνουν βαθμούς.
Ο Δήμος χρηματοδοτεί με 1500€ κάθε μαθητή για το ταξίδι, το οποίο συνήθως γίνεται σε μακρινές χώρες (Κίνα, Αυστραλία, Ιαπωνία ή ακόμη στην Αφρική ή στην Αμερική).
Οι μαθητές έχουν να κάνουν μια έρευνα συνεργαζόμενοι μεταξύ τους, μελετώντας διάφορες πηγές, συγκεντρώνοντας στοιχεία από την επίσκεψη και καθοδηγούμενοι από τους συντονιστές συνοδούς καθηγητές τους.
Έτσι η εκδρομή αυτή δεν έχει τον χαρακτήρα της ….πενταήμερης, όπως γίνεται στην Ελλάδα.
Η εκδρομή τους διαρκεί τουλάχιστον 15 μέρες.
Το σχολείο αυτό και όλα στη Σουηδία (εξ όσων γνωρίζουμε) είναι σχολεία αναδιάταξης, όπως τα πιλοτικά δικά μας ΣΕΠΠΕ.
Οι μαθητές έχουν ένα ντουλαπάκι με κλειδί σε έναν από τους διαδρόμους του σχολείου όπου αφήνουν τα βιβλία και τα προσωπικά τους είδη.
Μετακινούνται από αίθουσα σε αίθουσα, παίρνοντας κάθε φορά αυτό που χρειάζονται.
Για κάθε διδακτικό αντικείμενο υπάρχει τουλάχιστον μία (αλλά συχνά αρκετά περισσότερες) αίθουσες, για την οργάνωση των οποίων υπεύθυνοι είναι οι καθηγητές ειδικότητας.
Όλες οι αίθουσες ανοίγουν με ευθύνη του καθηγητή, μπαίνουν οι μαθητές, γίνεται το μάθημα και ξανακλειδώνονται αμέσως μετά τη λήξη του.
Δεν είδαμε ούτε ένα μαθητή/μαθήτρια φορτωμένο με δέκα κιλά βιβλίων και τετραδίων στην πλάτη.
Αντίθετα, πολλοί μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο μόνο με το λαπτοπ ή το τάμπλετ, ένα τετράδιο ή ένα άδειο σακίδιο πλάτης.
Για το τι προσφέρουν τα σχολεία αναδιάταξης δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε.
Όλες οι προηγμένες χώρες έχουν αυτό το (πολύ επιτυχημένο) σύστημα.
Μόνο στη χώρα μας κάποιοι οπισθοδρομικοί «προοδευτικοί» αρνούνται ακόμη και αυτό το αποδεδειγμένα πετυχημένο παράδειγμα, διότι (όπως ισχυρίζονται) ταλαιπωρούνται οι μαθητές….
Τα εργαστήρια φυσικών επιστημών (φυσικής και βιολογίας) που επισκεφτήκαμε είναι πλήρως εξοπλισμένα.
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες πραγματοποιώντας πλήρη σειρά εργαστηριακών ασκήσεων (συχνά με τις λευκές μπλούζες), κάτω από την παρακολούθηση και υποστήριξη των καθηγητών.
Τα εργαστηριακά μαθήματα διαρκούν 135 λεπτά και παίζουν σοβαρό ρόλο στη βαθμολογία.
Η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο δεν περιλαμβάνει υποχρεωτικά «Παν-Σουηδικές» εξετάσεις.
Οι μαθητές στη διάρκεια της τριετούς φοίτησης στο λύκειο συγκεντρώνουν ένα αριθμό μορίων.
Αν αυτά είναι κοντά στις 6.000 έχουν δυνατότητα να επιλέξουν οποιαδήποτε σχολή.
Αν στη διάρκεια της λυκειακής τους ζωής δεν συγκέντρωσαν επαρκή βαθμολογία για τη σχολή που επιθυμούν μπορούν να γράψουν (δύσκολες) εξετάσεις στο αντίστοιχο πανεπιστήμιο.
Ένας άριστος μαθητής θα χρειαστεί περίπου 3 ώρες μελέτης στο σπίτι για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσει ς του, ένας μέτριος αρκετά περισσότερες ώρες.
Ασφαλώς δεν υπάρχουν φροντιστήρια και στη συζήτηση που κάναμε έμειναν έκπληκτοι και εμβρόντητοι από το σύστημα που ισχύει στην Ελλάδα και εξωθεί τους μεν μαθητές στην παρα-σχολική παιδεία, τους γονείς στην εξαθλίωση προκειμένου να πληρώνουν φροντιστήρια και αρκετούς εκπαιδευτικούς (διορισμένους) στην παρανομία προκειμένου να κάνουν τα ιδιαίτερα φροντιστήρια.
Η έκπληξή τους ήταν μεγαλύτερη όταν τους πληροφορήσαμε ότι εμείς είμαστε δημόσιοι υπάλληλοι και ότι δεν μας προσλαμβάνει το σχολείο (ο διευθυντής) αλλά το κράτος, η κεντρική διοίκηση με εξετάσεις.
Η έννοια του φροντιστηρίου μάλλον δεν υπάρχει εκεί.
Μερικοί μαθητές λυκείου μπορεί να βοηθούν κάπως παιδιά του δημοτικού και να παίρνουν ένα μικρό χαρτζηλίκι, οι μαθήτριες μπορεί να κάνουν babysitting για περίπου δέκα ευρώ την ώρα, αλλά ακόμη και γι αυτά τα χαρτζηλίκια γίνεται συζήτηση για την ….φοροδιαφυγή!!!!
Ο καθηγητής/ η καθηγήτρια όταν σχολά δεν έχει να κάνει (κατά κανόνα) σχολική εργασία στο σπίτι. Έχει το χρόνο για τα δικά του ενδιαφέροντα.
Ο μισθός του καθηγητή (ας πούμε καθηγητή με 15 χρόνια υπηρεσίας και πλήρες ωράριο) είναι περίπου τέσσερις χιλιάδες ευρώ (μικτά), αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το κόστος ζωής στη Σουηδία είναι πολύ ψηλό.
Μας έλεγε συνάδελφος ότι ο ίδιος και η οικογένειά του δεν μπορούν να γευματίσουν σε εστιατόρια, είναι πολύ ακριβά και αντ’ αυτού προτιμούν να καλούν τους φίλους τους στο σπίτι για φαγητό και φυσικά να καλούνται και αυτοί με τη σειρά τους.
Παρ’ όλα αυτά, αν και το διαθέσιμο εισόδημα δεν είναι πολύ μεγάλο, η ποιότητα ζωής είναι πολύ ψηλή, διότι υπάρχει ο κοινωνικός μισθός.
Ας πούμε ότι εγώ θέλω να εγγραφώ σε ένα γυμναστήριο.
Ο Δήμος θα μου πληρώσει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους περίπου 250€ το χρόνο.
Γιατί; Διότι με θέλει υγιή, κάτι που σημαίνει λιγότερες απουσίες από την εργασία μου, μικρότερη δαπάνη για φάρμακα, λιγότερο συμφορημένα νοσοκομεία, μικρότερη ανάγκη για γιατρούς, νοσοκόμες, κτλ.
Θέλω να γυμναστώ ή να κάνω ποδήλατο ή να περπατήσω στα αστικά αλσύλλια;
Υπάρχουν παντού μονοπάτια και ποδηλατόδρομοι.
Επειδή πιθανώς θέλω να περπατήσω το βράδυ, όλοι οι ποδηλατόδρομοι και τα μονοπάτια είναι φωτισμένα στη διάρκεια της νύχτας, ενώ σε καθορισμένα σημεία υπάρχουν ανοικτά «γυμναστήρια», όργανα γυμναστικής για ελεύθερη χρήση από τους πολίτες.
Υπάρχουν πληροφοριακές πινακίδες για το μήκος του μονοπατιού, για τα σημεία απ΄ όπου περνά κτλ
. Υπάρχει πυκνό δίκτυο αστικών λεωφορείων τα οποία έρχονται με ακρίβεια λίγων δευτερολέπτων, έχουν ευγενικούς οδηγούς που δεν κλείνουν την πόρτα αν σε δουν στον καθρέφτη να τρέχεις να προλάβεις.
Η είσοδος γίνεται μόνο από την μπροστινή πόρτα και όλοι είναι εφοδιασμένοι με κάρτα.
Το μετρό της Στοκχόλμης χωρίς να είναι το καλύτερο του κόσμου, είναι αξιοπρεπές και ακριβές. Δεν είδαμε πουθενά κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Τα μαθήματα που πήραμε από τη Σουηδία είναι πολλά και χρήσιμα.
Η χώρα αυτή βρίσκεται πολύ ψηλά στην κοινωνική οργάνωση, έχει αποτελεσματικό οικονομικό σύστημα στο πλαίσιο της οικονομίας της αγοράς, έχει υψηλά στάνταρντ στην παιδεία, φροντίζει πάρα πολύ για την υγεία των πολιτών (μέσω κυρίως της πρόληψης), είναι αξιόπιστη στα μάτια των φορολογουμένων διότι έχει πολύ ψηλή φορολογία αλλά επιστρέφει τους φόρους ως κοινωνικό μισθό, παρέχει ασφάλεια για το μέλλον.
Πιστεύουμε ότι πολλά από τα επιτεύγματα της Σουηδίας μπορούν να μεταφυτευτούν ανέξοδα στην Ελλάδα, ενώ άλλα, που απαιτούν ψηλές δαπάνες, για την ώρα είναι ανέφικτα.
Όμως τίποτε δεν θα μπορέσει να γίνει εδώ αν δεν αλλάξουν νοοτροπίες και πρακτικές δεκαετιών.


 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

nPb

Επιφανές μέλος

Ο nPb αυτή τη στιγμή είναι συνδεδεμένος. Είναι Μεταπτυχιούχος και μας γράφει απο Γερμανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 19,771 μηνύματα.
O αρμόδιος υπουργός Love-ρδος αυτή τη περίοδο έχει κομματικό αγώνα για την επανεκλογή του. Φαντάζομαι ότι και το Υπουργείο παρ' ολο τον «αγώνα» του λαϊκιστή εργατικού και σοσιαλιστή υπουργού του όπως μας θύμιζε την παρουσία του κάθε βδομάδα στα ΜΜΕ (με το ύφος του συμπάσχοντα μαχαίρι στο κόκαλο-καμία ανοχή, χάσαμε τη μπάλα λόγω μετεγγραφών στα κεντρικά ΑΕΙ και ΤΕΙ), θα έχει παραλύσει λόγω προεκλογικής περιόδου. Η γνωστή τακτική της μεταφοράς των ευθυνών στην επόμενη ηγεσία και σε επόμενο οργανόγραμμα στελέχωσης. Κέντρο διερχομένων ανθρώπων ανεύθυνων με αυτό που καλούνται να υπηρετήσουν. Τέλος η όποια σύγκριση με τη χώρα μας είναι αστεία εξ' ορισμού.

Όμως τίποτε δεν θα μπορέσει να γίνει εδώ αν δεν αλλάξουν νοοτροπίες και πρακτικές δεκαετιών.

Αν δεν αλλάξουν κυρίως οι νοοτροπίες πολλών μαθητών που...δεν είναι απαραίτητο να φτάσουν μέχρι και την Γ' Λυκείου, των γονιών που έχουν πολλές φορές μη ρεαλιστικές προσδοκίες για το μέλλον των παιδιών τους (υπάρχει κρίση λογικής) και των κρατικών μηχανισμών που εμπλέκονται με ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όπως η παιδεία. Το λάθος στη χώρα μας είναι ότι η παιδεία είναι προεκλογικό σποτάκι. :) Έτσι αντιμετωπίζεται τόσο προ- όσο και μετ-εκλογικά.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

Gate4

Επιφανές μέλος

Η Ηägring αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ασία. Έχει γράψει 25,581 μηνύματα.
Από τη μία ακούγοντε πολύ τέλεια και οργανωμένα όλα αυτά αλλά από την άλλη σκέφτομαι τι ωραίες που είναι οι κοπάνες κτλ. :whistle: Μάλλον είναι θέμα του πως συνηθίζεις/μαθαίνεις... :worry:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

nPb

Επιφανές μέλος

Ο nPb αυτή τη στιγμή είναι συνδεδεμένος. Είναι Μεταπτυχιούχος και μας γράφει απο Γερμανία (Ευρώπη). Έχει γράψει 19,771 μηνύματα.
Από τη μία ακούγοντε πολύ τέλεια και οργανωμένα όλα αυτά αλλά από την άλλη σκέφτομαι τι ωραίες που είναι οι κοπάνες κτλ. :whistle: Μάλλον είναι θέμα του πως συνηθίζεις/μαθαίνεις... :worry:

Σίγουρα παίζει ρόλο και η νοοτροπία ενός λαού. :hmm:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Gate4

Επιφανές μέλος

Η Ηägring αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ασία. Έχει γράψει 25,581 μηνύματα.
Σίγουρα παίζει ρόλο και η νοοτροπία ενός λαού. :hmm:
Είναι πως έχεις συνηθήσει. Ντάξυ και γω θα γούσταρα σχολείο που τελειώνεις 4 η ώρα και μετά δεν έχεις φροντιστήριο και χίλια δυο.. Αλλά εφόσον η κατάσταση είναι αλλιώς από κάπου πρέπει να εξεσφαλήσεις ελεύθερο χρόνο. Για αυτό ίσως το σχολείο το είχαμε κάνει καφετέρια.. :/:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Dias

Επιφανές μέλος

Ο Dias αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής κι έχει σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής ΕΚΠΑ (Αθήνα). Έχει γράψει 10,009 μηνύματα.
Το άρθρο που παρέθεσα είναι αρκετά κατατοπιστικό για το πώς λειτουργεί ένα λύκειο στη Σουηδία. Είναι προφανές ότι όλοι το διαβάζουμε από την οπτική γωνία της αναπόφευκτης σύγκρισης με τη χώρα μας. Επιτρέψτε μου να προσθέσω μερικά στοιχεία, είτε γιατί δεν αναφέρονται στο κείμενο είτε δεν έχουν τονιστεί όπως πιστεύω ότι έπρεπε.

1) Στη Σουηδία δεν συνεχίζει στο λύκειο η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων του γυμνασίου όπως γίνεται εδώ, αλλά λιγότεροι από το 50%. Οι υπόλοιποι ακολουθούν τεχνικές και επαγγελματικές σχολές. Τα κριτήρια είναι η επίδοση στο γυμνάσιο, τα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού και η απουσία της νοοτροπίας ότι όλοι πρέπει να πάνε στο πανεπιστήμιο. Έτσι το επίπεδο του λυκείου είναι υψηλό και δεν αποτελεί “παιδική χαρά”, καθώς δεν υπάρχουν οι μαθητές – τουρίστες που “φοιτούν” μόνο για το χαβαλέ, δημιουργούν συνεχώς προβλήματα, περνάνε χαριστικά τις τάξεις και στο τέλος παίρνουν σαν δώρο το απολυτήριο με εννέα κόμμα πέντε.
2) Οι κανόνες της βαθμολογίας είναι αρκετά αυστηροί. Οι εξετάσεις είναι συχνές, καθώς οι μαθητές ελέγχονται καθημερινά με προφορική εξέταση, γραπτά τεστ, εργασίες, δουλειά στα εργαστήρια και φυσικά υπάρχουν και οι τελικές εξετάσεις. Δηλαδή ο βαθμός δεν προκύπτει από ένα διαγώνισμα τετραμήνου και δεν συνηθίζεται οι καθηγητές να δίνουν SOS πριν τις εξετάσεις. Για να “περαστεί” ένα μάθημα απαιτείται βαθμολογία τουλάχιστον 65% και όχι 9,5 και δεν υπάρχουν συμψηφισμοί μαθημάτων. Οι μαθητές που τυχόν έχουν χαμηλές επιδόσεις, προειδοποιούνται και σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους, τους ζητείται να διακόψουν το σχολείο.
3) Δεν υπάρχουν εκεί όρια απουσιών 50, 114, 164, ούτε η απουσίες είναι “δικαίωμα” των μαθητών να τις κάνουν όποτε αργούν την πρώτη ώρα, αν βαριούνται να μπουν σε κάποιο μάθημα ή να τις χρησιμοποιήσουν για να διαβάσουν στο τέλος. Όταν κάποιος αρρωστήσει, οι γονείς ειδοποιούν το σχολείο και επισκέπτεται το σπίτι γιατρός από το Δήμο, ο οποίος καθορίζει το για πόσο θα πρέπει να λείψει ο μαθητής. Δεν έχει ποτέ ακουστεί ότι οι Σουηδοί γιατροί “κόβουν” ψεύτικα δικαιολογητικά. Λογικά θα επιτρέπεται στο μαθητή να μην έρθει στο σχολείο για έκτακτους οικογενειακούς λόγους, σε συνεννόηση πάντα με τους γονείς. Αν κάποιος μαθητής απουσιάσει αδικαιολόγητα, ειδοποιείται η οικογένειά του και αν αυτό συνεχιστεί διαγράφεται από το λύκειο. Μάλλον εκεί η λέξη “κοπάνα” δεν πρέπει να είναι και πολύ συνηθισμένη.
4) Τα θέματα πειθαρχίας και τάξης αντιμετωπίζονται πολύ σοβαρά. Μαθητής που δημιουργεί προβλήματα και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις πολύ εύκολα αποβάλλεται και μάλιστα σε περίπτωση υποτροπής, οριστικά. Σκόπιμες φθορές, ζημιές και τυχόν βανδαλισμοί, πέρα από την τιμωρία απαιτούν και χρηματική αποζημίωση. Σε σοβαρές περιπτώσεις επεμβαίνει και το τμήμα νέων της δημοτικής αστυνομίας. Δηλαδή, εκεί δεν θα τολμήσει ο μαθητής να δοκιμάσει τις ικανότητές του στο καράτε στις καρέκλες, δεν θα ξηλώσει τις πρίζες, δεν θα κλωτσήσει την πόρτα, δεν θα αχρηστεύσει με τσίχλα τη USB θύρα του υπολογιστή ή τον εξαερωτήρα του καλοριφέρ, δεν θα χαράξει με σουγιά στο θρανίο ή τον πίνακα το όνομα της ομάδας του και άλλα πολλά που εμάς μας φαίνονται εντελώς συνηθισμένα και φυσιολογικά. Δε νομίζω ότι χρειάζεται να πω ότι η έννοια “κατάληψη” είναι εντελώς ανύπαρκτη.
5) Η ύλη κάθε μαθήματος που πρέπει να διδαχθεί είναι καθορισμένη, καθώς επίσης τηρείται αυστηρά και το πόσες ώρες το χρόνο θα διατεθούν για κάθε αντικείμενο. Οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα ποτέ δεν γίνεται μέσα στο διδακτικό ωράριο. Ακόμα και οι ώρες που τυχόν θα χαθούν λόγω ανωτέρας βίας, θα αναπληρωθούν. Δηλαδή, εκεί δεν θα χαθούν διδακτικές ώρες για λόγους όπως: πρόβες παρέλασης, αντι-προπαραμονή των χριστουγέννων, εκκλησιασμός, ψήνουμε σουβλάκια την τσικνοπέμπτη, ηλίθιοι περίπατοι στις γειτονικές καφετέριες, κάνει κρύο ή ζέστη ή χιονίζει, ημέρα αθλητικών εκδηλώσεων, αργίες τραβηγμένες από τα μαλλιά, ομιλία κατά της παχυσαρκίας, συνεδριάσεις συλλόγου καθηγητών, εκλογές 5μελών ή 15μελούς, συνδικαλιστικές ημέρες των διδασκόντων, τάχα μηνιαία συνέλευση του τμήματος και ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Απλά σε ένα σωστό κράτος, ο καθηγητής μπορεί να προγραμματίσει τη δουλειά του και έχει το χρόνο να διδάξει σωστά το μάθημά του, οπότε οι μαθητές δεν έχουν λόγο να πάνε σε φροντιστήρια.

 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Nina-nana

Διάσημο μέλος

Η Nina-nana αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Καθηγητής. Έχει γράψει 2,536 μηνύματα.
Απλά σε ένα σωστό κράτος, ο καθηγητής μπορεί να προγραμματίσει τη δουλειά του και έχει το χρόνο να διδάξει σωστά το μάθημά του, οπότε οι μαθητές δεν έχουν λόγο να πάνε σε φροντιστήρια.
Και αν στην τάξη είναι 15 μαθητές και όλοι "καλοί" και διαβαστεροί, τι να το κάνεις το φροντιστήριο. Φροντιστήριο γίνεται το σχολείο.

Όσο για τις ελεύθερες ώρες, προφανώς χρειάζονται για τα εξτράκια που στην Ελλάδα τα κάνουμε σε ώρα μαθήματος. Δεν φαντάζομαι στη Σουηδία να κλείνει το σχολείο επειδή έχουν συνεδρίαση οι καθηγητές ή επειδή ψηφίζουν οι καθαρίστριες...
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Gate4

Επιφανές μέλος

Η Ηägring αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ασία. Έχει γράψει 25,581 μηνύματα.
Μάλλον εκεί η λέξη “κοπάνα” δεν πρέπει να είναι και πολύ συνηθισμένη.
Χάνουν. :hehe:

Γενικά τέλεια όλα αλλά σαν στρατιωτάκια ρε γαμώτο. Εγώ δεν την μπορώ τόση πειθαρχία. :redface:
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Nina-nana

Διάσημο μέλος

Η Nina-nana αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Καθηγητής. Έχει γράψει 2,536 μηνύματα.
Σουηδοί είναι... τι περίμενες? :P
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Gate4

Επιφανές μέλος

Η Ηägring αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Ασία. Έχει γράψει 25,581 μηνύματα.
Ξέρω τι γίνεται εκεί έχω γνωστούς στη Σουηδία απλά μια διαπίστωση έκανα. :P
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

panagiotists13

Πολύ δραστήριο μέλος

Ο Παναγιώτης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι 23 ετών, Φοιτητής και μας γράφει απο Θεσσαλονίκη (Θεσσαλονίκη). Έχει γράψει 1,490 μηνύματα.
Ε ΟΧΙ ΡΕ ΓΜΤ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:(
Λυπάμαι τον εαυτό μου που θα πάω σε ελληνικό δημόσιο λύκειο στην Ελλάδα του χρόνου!!!:wall: :wall:
(-Μαμά,μπαμπά,να παραιτηθείτε αμέσως απ'τις δουλειές σας,να στρώσετε τον κ*λο σας κάτω να μάθετε σουηδικά!!!Τον Ιούνιο πάμε Σουηδία!!!!:yes:)

Σχολιασμός στο κείμενο δε χρειάζεται πιστεύω,όλες οι σκέψεις μου (και οποιουδήποτε άλλου νοήμον ανθρώπου) είναι αυτονόητες. :wall: :wall:
Δυστυχώς η Ελλάδα έχει μείνει γύρω στα 100-200 χρόνια πίσω σε σχέση με τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες σε θέματα εκπαίδευσης.

Ελπίζω τουλάχιστον να ισχύουν τα ίδια και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εκεί (καλά έκανα και ξεκίνησα σουηδικά τα Χριστούγεννα...).
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Lilla My

Εκκολαπτόμενο μέλος

Η Lilla My αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Μας γράφει απο Φινλανδία (Ευρώπη). Έχει γράψει 306 μηνύματα.
Πολλά από αυτά αληθεύουν, ίσως σε λίγο διαφορετική μορφή απ΄ό,τι το φαντάζεται κανείς απ΄την απ΄έξω διαβάζοντας τα παραπάνω. Όχι, όμως, ότι έχουν τμήματα με 15 άτομα κι όταν αρρωστήσεις σου στέλνουν και γιατρό στο σπίτι. :P Παντού υπάρχουν μαθητές διαφόρων επιπέδων κι αν θες να κάνεις κοπάνα, θα κάνεις. Όσο για το θέμα της πειθαρχίας, κακομαθημένα παιδιά υπάρχουν και μάλιστα πολλά. Ξέρουν πολύ καλά τα δικαιώματά τους (όχι όμως και τις υποχρεώσεις τους) και προσπαθούν επίτηδες να προκαλέσουν τους καθηγητές βρίζοντας και μιλώντας ειρωνικά. Στο παρακάτω βίντεο ο καθηγητής έσπρωξε τον (ανάγωγο) μαθητή έξω από το εστιατόριο του σχολείου - αφού είχαν προηγηθεί συζητήσεις περί συζητήσεων - και γι΄αυτόν το λόγο απολύθηκε. Το εν λόγω περιστατικό συνέβη στη Φινλανδία πριν από 2 χρόνια περίπου.

https://www.youtube.com/watch?v=fExuLvadXOg

Σίγουρα το εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί καλύτερα στη Σουηδία, αλλά μη νομίζουμε ότι όλα είναι ρόδινα και τα πάντα λειτουργούν ρολόι. Υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος.

Όσο για το λύκειο, εκεί είναι καλύτερα τα πράγματα από την άποψη ότι οι μαθητές έχουν επιλέξει συνειδητά να παν στο λύκειο κι έχουν λόγο και στην επιλογή των μαθημάτων που θα παρακολουθήσουν. Το γυμνάσιο εντάσσεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Τελευταία επεξεργασία:

Nina-nana

Διάσημο μέλος

Η Nina-nana αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Καθηγητής. Έχει γράψει 2,536 μηνύματα.
Ε ΟΧΙ ΡΕ ΓΜΤ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:(
Λυπάμαι τον εαυτό μου που θα πάω σε ελληνικό δημόσιο λύκειο στην Ελλάδα του χρόνου!!!:wall: :wall:
Πήγαινε πρώτα έξω να τα δεις με τα μάτια σου όλα αυτά τα ωραία... και την κοινωνία τους γενικότερα.... μετά λυπήσου σε. Τώρα είναι νωρίς ακόμα για οδυρμούς.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

vassilis498

Διακεκριμένο μέλος

Ο vassilis498 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 7,079 μηνύματα.
Ναι ΑΛΛΑ, η Σουηδία δεν έχει τον καιρό το δικό μας. :clapup:

Περίεργο, κι εγώ που νόμιζα πως τα ελληνικά σχολεία είναι καλύτερα.

Στη Σουηδία δεν συνεχίζει στο λύκειο η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων του γυμνασίου όπως γίνεται εδώ, αλλά λιγότεροι από το 50%. Οι υπόλοιποι ακολουθούν τεχνικές και επαγγελματικές σχολές. Τα κριτήρια είναι η επίδοση στο γυμνάσιο, τα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού και η απουσία της νοοτροπίας ότι όλοι πρέπει να πάνε στο πανεπιστήμιο. Έτσι το επίπεδο του λυκείου είναι υψηλό και δεν αποτελεί “παιδική χαρά”, καθώς δεν υπάρχουν οι μαθητές – τουρίστες που “φοιτούν” μόνο για το χαβαλέ, δημιουργούν συνεχώς προβλήματα, περνάνε χαριστικά τις τάξεις και στο τέλος παίρνουν σαν δώρο το απολυτήριο με εννέα κόμμα πέντε.
Λίγο ακόμα και θα κάνουμε και τεστάκια iq στα παιδιά για το αν είναι κατάλληλα για να γίνουν πανεπιστήμονες. Όλα τα άλλα τα έχω ακούσει...

Δώσε πόνο npb! :D
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

financial

Εκκολαπτόμενο μέλος

Ο financial αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 380 μηνύματα.
Μου φαίνεται ότι ούτε το 1% δεν θα μπορέσουμε ποτέ να φτασουμε... Λυπάμαι πολυ..
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

memento_mori

Νεοφερμένος

Η memento_mori αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Έχει γράψει 113 μηνύματα.
Το μεγαλύτερο θέμα στην χώρα μας δεν είναι το εκπαιδευτικό σύστημα καθαυτό,αλλά η νοοτροπία. Στην Σουηδία/Γαλλία/Γερμανία δεν πάει ο κάθε καημένος να συνεχίσει 13 χρόνια εκπαίδευση μόνο και μόνο για να πάρει απολυτήριο,ώστε να αποφύγει τα κακόβουλα σχόλια της κυράς Σούλας από απέναντι. Εκεί δεν έχουν ΤΕΙ στο κάθε κατσικοχώρι,για να πάρει ο κάθε άκυρος πτυχίο,για να έχει,να λέει. Εκεί κάνεις 9 χρόνια σχολείο και πας να δουλέψεις στο ίδιο το Lidl και χαίρεσαι. Οπότε ας αφήσουμε τις υποκρισίες,γιατί κανένας από εδώ δεν έκατσε να αναρωτηθεί αν όντως χρειάζεται το πτυχίο της σχολής του ή αν ίσως ήταν καλύτερο να πήγαινε σε ΕπαΛ.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Dias

Επιφανές μέλος

Ο Dias αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής κι έχει σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής ΕΚΠΑ (Αθήνα). Έχει γράψει 10,009 μηνύματα.
Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις. Ναι, η Σουηδία βρίσκεται πολύ ψηλά στην εκπαίδευση, την υγεία, την κρατική οργάνωση και τις κοινωνικές παροχές. Όμως, έχει "ρεκόρ" και στον αλκοολισμό, τις καταθλίψεις και τις αυτοκτονίες...

 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

vassilis498

Διακεκριμένο μέλος

Ο vassilis498 αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 7,079 μηνύματα.
Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις. Ναι, η Σουηδία βρίσκεται πολύ ψηλά στην εκπαίδευση, την υγεία, την κρατική οργάνωση και τις κοινωνικές παροχές. Όμως, έχει "ρεκόρ" και στον αλκοολισμό, τις καταθλίψεις και τις αυτοκτονίες...



irony?
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Nina-nana

Διάσημο μέλος

Η Nina-nana αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι Καθηγητής. Έχει γράψει 2,536 μηνύματα.
Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις. Ναι, η Σουηδία βρίσκεται πολύ ψηλά στην εκπαίδευση, την υγεία, την κρατική οργάνωση και τις κοινωνικές παροχές. Όμως, έχει "ρεκόρ" και στον αλκοολισμό, τις καταθλίψεις και τις αυτοκτονίες...
Καθώς και προβλήματα εγκληματικότητας, ρατσισμού, βίας κατά των γυναικών και άλλα τέτοια όμορφα :)

Οι Σουηδοί πάντως είναι κούκλοι. Το σωστό να λέγεται.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Dias

Επιφανές μέλος

Ο Dias αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Καθηγητής κι έχει σπουδάσει στο τμήμα Φυσικής ΕΚΠΑ (Αθήνα). Έχει γράψει 10,009 μηνύματα.
Οι Σουηδοί πάντως είναι κούκλοι. Το σωστό να λέγεται.
Και οι Σουηδέζες ...καλούτσικες είναι....
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 9 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top