Γαλλία: Ενοποίηση Φυσικής-Χημείας στο νέο Πρόγραμμα της Α΄Λυκείου

ἅλς

Διάσημο μέλος

Ο ἅλς αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Είναι Φοιτητής και μας γράφει απο Πειραιάς (Αττική). Έχει γράψει 3,894 μηνύματα.
Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2011

Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών Φυσικής-Χημείας στην πρώτη τάξη του Γαλλικού Λυκείου: Ενοποίηση των δύο μαθημάτων και «σπάσιμο» των στεγανών


Μετά από δέκα χρόνια οι Γάλλοι αποφάσισαν να αλλάξουν τα Προγράμματα Σπουδών τους για το Λύκειο πηγαίνοντας αντίθετα στην αδράνεια του εκπαιδευτικού συστήματος. Αναφορικά με τα μαθήματα φυσικών επιστημών, οι αλλαγές που ήδη πραγματοποιήθηκαν στην πρώτη Λυκείου (τάξη Seconde) είναι ενδιαφέρουσες και για όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν από πιο κοντά την προαναγγελθείσα αλλαγή των δικών μας προγραμμάτων Σπουδών για το Ελληνικό Λύκειο. Γνώμη μου είναι ότι μπορεί να μας βοηθήσει περισσότερο μια έστω και αποσπασματική γνώση των βασικών στόχων και του περιεχομένου ενός Προγράμματος Σπουδών που υλοποιείται σε μια Ευρωπαϊκή χώρα όπως η Γαλλία.
Οι βασικές διαφορές του νέου με το παλιό πρόγραμμα συνοψίζονται στον παρακάτω πίνακα:


Εκτός από την ενοποίηση των δύο μαθημάτων στην πρώτη τάξη του Γαλλικού Λυκείου, η πιο σημαντική καινοτομία του νέου προγράμματος βρίσκεται στην απόφαση να δομηθεί μια διδασκαλία που έχει ως αφετηρία της τρία ΘΕΜΑΤΑ και όχι ΚΕΦΑΛΑΙΑ όπως η παραδοσιακή διδασκαλία. Με άλλα λόγια με μια ενοποιημένη διδασκαλία Φυσικής-Χημείας καταργούνται τα στεγανά όπως για παράδειγμα «Μηχανική», «Ηλεκτρισμός» «Ατομική Φυσική» και η αφετηρία είναι τώρα ερωτήματα από τις τρεις περιοχές όπως Υγεία, Αθλητισμός και Σύμπαν. Επιπλέον, είναι σημαντικό το γεγονός ότι οι διδάσκοντες σε ένα Λύκειο αναλαμβάνουν την υποστήριξη των μαθητών μέσα στο σχολικό ωράριο λειτουργίας (Υποστήριξη μαθητών στα μαθήματα και στις διαθεματικές εργασίες -projects, εμβάθυνση γνώσεων, επαγγελματικός προσανατολισμός).




Οι Στόχοι του Γαλλικού Προγράμματος για την πρώτη τάξη του ΛυκείουΣύμφωνα με τους συντάκτες του προγράμματος, οι γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές στο Γυμνάσιο (College) οφείλουν, στη συνέχεια των σπουδών τους, να επιτρέψουν στους μαθητές μια πρώτη ολοκληρωμένη και συνεκτική αναπαράσταση του κόσμου που αυτοί ζουν. Με τον όρο «κόσμος» νοείται τόσο ο φυσικός κόσμος όσο και ο κόσμος που δημιούργησε ο Άνθρωπος (τεχνολογικές εφαρμογές) στην ενότητα και ποικιλία του.
Η διδασκαλία της Φυσικής και της Χημείας στην πρώτη Λυκείου προεκτείνει την παραπάνω φιλοδοξία προσφέροντας στους μαθητές επιστημονική κουλτούρα απαραίτητη στον πολίτη, σε μια εποχή όπου η επιστήμη και η τεχνολογία σφραγίζουν την καθημερινή μας ζωή και τις επιλογές της κοινωνίας.
Ο πολίτες οφείλουν να διαμορφώσουν γνώμη πάνω στα ουσιαστικά ερωτήματα που αγγίζουν την ανθρωπότητα και το μέλλον του πλανήτη. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει οι μαθητές να αποκτήσουν βασική μόρφωση σε τέτοιο βαθμό που να μπορούν να αναλύουν κριτικά τα προβλήματα που τίθενται καθώς και τις προτεινόμενες λύσεις. Η επιστήμη είναι ένα προνομιούχο εργαλείο για την επίτευξη τέτοιας μόρφωσης από τη στιγμή που αποτελεί σχολείο για τη δόμηση του πνεύματος έτσι ώστε να βοηθάει τους μαθητές να παρατηρούν, να στοχάζονται, να συλλογίζονται.

Από την άλλη, είμαστε υποχρεωμένοι να θεωρήσουμε την ποικιλία των μορφών ευφυΐας (Γλωσσική, Λογικομαθηματική, Χωρική, Αισθησιοκινητική, Μουσική, Διαπροσωπική, Ενδοπροσωπική) ως λεωφόρους επιτυχίας όλων των μαθητών. Στη θέση μιας σχολικής επιτυχίας βασισμένης πάνω σε εικονικές (virtuells) και τυπικές (formelles) θεωρήσεις - αποκλειστικά και μόνο στην περιοχή της σκέψης – το πλεονέκτημα των πειραματικών επιστημών όπως η Φυσική και η Χημεία βρίσκεται στο ότι στηρίζεται στην Παρατήρηση, στο Συγκεκριμένο και στην Συνολική θέαση. Οι επιστήμες αποτελούν ένα τόπο συνάντησης με τις άλλες ανθρωπιστικές επιστήμες και τέχνες προσφέροντας την πρόσβαση στην ομορφιά των φυσικών νόμων κινητοποιώντας ποικίλες πηγές της φαντασίας.
Τέλος, δίνοντας στα νέα παιδιά - και ιδιαίτερα στα κορίτσια - μια γεύση από τις επιστήμες θα τα βοηθήσει να ανακαλύψουν τα επαγγέλματα που συνδέονται μʼ αυτές. Στο πλαίσιο της σχολικής υποστήριξης των μαθητών από τους διδάσκοντες, 2 ώρες εβδομαδιαίως (βοήθεια των μαθητών που συναντούν δυσκολίες ή που επιθυμούν να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους, υποστήριξη στις διαθεματικές εργασίες τους κ.λ.π. ) εντάσσεται και ο επαγγελματικός προσανατολισμός.

Τα μέσα επίτευξης των στόχων

Η διδασκαλία της Φυσικής και της Χημείας δίνει μεγάλη σημασία στους ΝΟΜΟΥΣ και στα ΜΟΝΤΕΛΑ τα οποία επιτρέπουν την περιγραφή και την πρόβλεψη μιας συμπεριφοράς της φύσης. Γι αυτό απαιτείται τόσο η οικοδόμηση των κατάλληλων γνώσεων όσο και η καλλιέργεια ικανοτήτων (competences).
Τα πλέον προνομιούχα μέσα για την επίτευξη των παραπάνω θεωρούνται:

α) Η επιστημονική προσέγγιση (θεωρητική μοντελοποίηση και πειραματική επιβεβαίωση)
β) Η πειραματική μέθοδος έρευνας (αναγνώριση προβλήματος, διατύπωση υποθέσεων, επινόηση πειραματικής διάταξης, διεξαγωγή πειράματος – μετρήσεις, συστηματοποίηση δεδομένων, ανάπτυξη κριτικού πνεύματος….).
γ) Η ιστορική προσέγγιση (
δ) Η σύνδεση με άλλες γνωστικές περιοχές (Μαθηματικά, Βιολογία, Γεωλογία, Τεχνολογία, Ιστορία της Τέχνης ….).
ε) Η αξιοποίηση των «Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας» (ΤΠΕ-Ε) εφόσον δεν υποκαθιστούν τις αυθεντικές πειραματικές δραστηριότητες (αξιοποίηση υπολογιστών στις πειραματικές δραστηριότητες (MBL), προσομοιώσεις κατάλληλες για την πρακτική εξάσκηση στην επιστημονική προσέγγιση, η έρευνα ντοκουμέντων και συλλογή πληροφοριών από το διαδίκτυο, η χρήση βιντεοπροβολέα, η αξιοποίηση του διαδραστικού πίνακα, τα εκπαιδευτικά λογισμικά ….).

στ) Η θεματική προσέγγιση (Υγεία – Αθλητισμός - Σύμπαν)


Υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό
Μαζί με το επίσημο Πρόγραμμα που αναρτήθηκε στο site του Γαλλικού Υπουργείου Παιδείας ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να αντλήσει εκπαιδευτικό υλικό και χρήσιμες διευθύνσεις στο διαδίκτυο. Έτσι, μια σειρά από Ακαδημίες δημοσιεύουν το δικό τους εκπαιδευτικό υλικό (βίντεο, animations, προσομοιώσεις, προτάσεις διδασκαλίας, πειράματα κ.λ.π.).
Όσον αφορά το σχολικό βιβλίο διατηρείται ο θεσμός του «πολλαπλού σχολικού βιβλίου» και παράλληλα εισάγονται τα ηλεκτρονικά (ή ψηφιακά) βιβλία όπως μπορεί κανείς να το διαπιστώσει από πολλούς γαλλικούς εκδοτικούς οίκους.


Η δομή και το περιεχόμενο του νέου Προγράμματος Φυσικής-Χημείας





Χρήσιμες διευθύνσεις
Σχολικό Εγχειρίδιο Φυσικής: Διάρθρωση και παιδαγωγική λειτουργία του

Ένα πείραμα υπόδειγμα ηλικίας τριακοσίων πενήντα περίπου χρόνων: Ένα μοντέλο επιστημονικής έρευνας
https://www.dapontes.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=186&Itemid=46

Πώς μπορεί να είναι ένα διαδικτυακό ηλεκτρονικό βιβλίο ( e-book) Φυσικής;
https://makolas.blogspot.com/2010/03/e-book.html

Έκθεση για το Γαλλικό «ψηφιακό σχολείο»: 12 Προτεραιότητες και 80 Μέτρα (Μέρος Δεύτερο)
https://makolas.blogspot.com/2010/03/12-80_10.html


Έκθεση για το Γαλλικό «ψηφιακό σχολείο»: 12 Προτεραιότητες και 80 Μέτρα (Μέρος Πρώτο)
https://makolas.blogspot.com/2010/03/12-80.html

Σχετικά με την «Εξατομικευμένη Υποστήριξη μαθητών στο σχολείο»
https://www.education.gouv.fr/cid50471/mene1002847c.html
Αναρτήθηκε από Δαπόντες Νίκος στις 5:32 μ.μ.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 13 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

  • Τα παρακάτω 0 μέλη και 1 επισκέπτες διαβάζουν μαζί με εσάς αυτό το θέμα:
    Tα παρακάτω 2 μέλη διάβασαν αυτό το θέμα:
  • Φορτώνει...
Top