Το επάγγελμα του επικοινωνιολόγου

Revekka

Τιμώμενο Μέλος

Η Revekka αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένη. Είναι 39 ετών, Καθηγητής Πανεπιστημίου και μας γράφει απο Αθήνα (Αττική). Έχει γράψει 22,453 μηνύματα.
Γεια σας και από μένα! :)

Με αφορμή αυτήν τη νέα ενότητα για τα επαγγέλματα, είπα να σας γράψω και εγώ για τον...τίτλο μου τον τυπικό και το επάγγελμά μου (πριν την εξειδίκευση).

Επικοινωνιολόγοι είναι οι ειδικοί που βγαίνουν (κατά βάση) από τις τρεις κύριες σχολές ΜΜΕ της χώρας (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, Πάντειο). Ο υπόλοιπες σχολές περιλαμβάνουν κάποια εξειδίκευση ήδη από τον τίτλο τους άρα και τα μαθήματα προσαρμόζονται αναλόγως. Επικοινωνιολόγος είναι ένας άνθρωπος που έχει διδαχθεί, πρώτα και κύρια, της αρχές της Επικοινωνίας. Αυτό περιλαμβάνει μοντέλα επικοινωνίας, κοινωνιολογία, γλωσσολογία, στατιστική, ιστορία (διαφόρων ειδών), θεσμούς κοκ. Τι σχέση έχουν αυτά με την επικοινωνία; Τα χρειάζεται ο ειδικός της επικοινωνίας για να δομήσει το μήνυμα που πρέπει να επικοινωνηθεί με τον σωστό τρόπο για το σωστό πλαίσιο και να αποκωδικοποιήσει το μήνυμα που λαμβάνει ανάλογα με το πλαίσιο. Οι γνώσεις αυτές τον βοηθούν να διαβάζει (και να γράφει) πίσω από τις γραμμές.

Γιατί κάνω αυτήν την εισαγωγή; Για να δείξω γιατί οι επικοινωνιολόγοι είναι απαραίτητοι όπου "διαδραματίζεται" επικοινωνία, ανάλογα με την εξειδίκευση που λαμβάνουν από τα μέσα των σπουδών τους και μετά, ή/και με ένα μεταπτυχιακό: δημοσιογράφοι, δημόσιες σχέσεις, marketing, πολιτικοί επικοινωνιολόγοι, social media managers, γραφιάδες (copywriters) και η λίστα μπορεί να συνεχιστεί αιωνίως αν το κάθε ένα από τα παραπάνω εξειδικευτεί σε τομείς (πχ. διεθνείς σχέσεις, πολιτικοί, αθλητισμός, πολιτισμός). Οι επικοινωνιολόγοι υπό κανονικές συνθήκες χρειάζονται σε οποιονδήποτε δημόσιο/ιδιωτικό οργανισμό που επικοινωνεί εσωτερικά και εξωτερικά (που σέβεται τον εαυτό του και πρέπει να το κάνει σωστά).

Τι κάνει ένας επικοινωνιολόγος; Μπορεί να δουλέψει σε γραφεία επικοινωνίας/τύπου/δημοσίων σχέσεων, κάνει στρατηγική επικοινωνίας, την εφαρμόζει και την παρακολουθεί, δημιουργεί περιεχόμενο, επικοινωνεί με το κοινό, διαχειρίζεται κρίσεις, φτιάχνει την εικόνα ενός οργανισμού, δημιουργεί διαφημιστικές καμπάνιες, διαχειρίζεται social profiles και κάνει community management.

Ένας επικοινωνιολόγος πρέπει να ξέρει να μιλάει και να γράφει. Σωστά. Πρέπει να γνωρίζει το περιβάλλον, τον τομέα, τις αδυναμίες και τα δυνατά σημεία του πελάτη του, να είναι πρακτικά 24/7 διαθέσιμος γιατί όλες οι κρίσεις προκύπτουν σε αργίες και μεσάνυχτα. Πρέπει να έχει φαντασία, να έχει ένστικτο και να έχει διάθεση για συνεχή εκπαίδευση γιατί τα πράγματα στην επικοινωνία αλλάζουν πάρα πολύ γρήγορα. Χρειάζεται πολύ καλά αγγλικά (και άλλες γλώσσες βοηθούν αλλά τα αγγλικά είναι απαραίτητα), να χρησιμοποιεί διαδίκτυο και social media πολύ (και δεν κάνω πλάκα), και να ξέρει να χειρίζεται υπολογιστή πολύ καλά.

Δουλειές για θέματα επικοινωνίας υπάρχουν πολλές γιατί πλέον όλοι διαπιστώνουν ότι την επικοινωνία επαγγελματικά δεν μπορούν να την ασκήσουν ερασιτέχνες, ούτε είναι κάτι εύκολο η διαχείρισή της. Είναι μια δουλειά που μπορεί να γίνει εξ'αποστάσεως σε αρκετά μεγάλο βαθμό, και μπορεί να συνδυαστεί και με άλλες δουλειές σε αρχικό στάδιο.

Μεγάλο μειονέκτημα της δουλειάς είναι το ότι όλοι νομίζουν ότι μπορούν να το κάνουν. Μέχρι να γίνει η πατάτα :) και καλούμαστε να κάνουμε crisis management.

Αυτά τα ολίγα για αρχή. Μπορούμε να εξειδικεύσουμε αν έχετε ερωτήσεις!
 

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

Top