Συνέντευξη του Πανεπιστημιακού Καθηγητή Αθανάσιου Μαρκόπουλου

Status
Το θέμα δεν είναι ανοιχτό για νέες απαντήσεις.

GlobalEdu.gr

Νεοφερμένος

Ο Γιώργος Παπαδάκης αυτή τη στιγμή δεν είναι συνδεδεμένος. Έχει γράψει 72 μηνύματα.
Αποκλειστική συνέντευξη του Πανεπιστημιακού Καθηγητή Αθανάσιου Μαρκόπουλου στη ''Global Education - Σπουδές στο Εξωτερικό''

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ
Καθηγητή της Βυζαντινής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής​
του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών​
(Δείτε εδώ το βιογραφικό του κ. Μαρκόπουλου)

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μπορείτε να μας περιγράψετε εν συντομία την πρόοδο των βυζαντινών σπουδών στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης δια μέσου των τελευταίων δεκαετιών;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μετά την Επανάσταση του 1917, οι βυζαντινές σπουδές στη Ρωσία πέρασαν από μια δύσκολη φάση. Η διδασκαλία των Βυζαντινών καταργήθηκε δια ροπάλου, επειδή θεωρήθηκε ότι συνδεόταν άμεσα με παλαιότερες κρατικές αντιλήψεις θρησκευτικής υφής και άρα ήταν οπισθοδρομική. Την ίδια περίοδο, πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σε χώρες της ευρύτερης ανατολικής Ευρώπης, όπως η Τσεχοσλοβακία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Γιουγκοσλαβία, τα πράγματα ήταν σαφώς καλύτερα. Ειδικά στην Γιουγκοσλαβία, η ανάπτυξη των βυζαντινών σπουδών ξεκίνησε από νωρίς αλλά μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τα Βυζαντινά είχαν ιδιαίτερα ανοδική πορεία, καθότι εκεί σταδιοδρόμησε ένας από τους μεγαλύτερους βυζαντινολόγους όλων των εποχών, ο ρωσικής καταγωγής Γκ. Οστρογκόρσκυ. Ο Οστρογκόρσκυ ίδρυσε το Σερβικό Βυζαντινολογικό Ινστιτούτο, με υψηλότατες προδιαγραφές, το οποίο παραμένει μια πολύ ισχυρή έδρα στον χώρο των βυζαντινών πραγμάτων. Η Βουλγαρία, σε μερική αναλογία με τη Ρωσία, αντιμετώπισε δυσκολίες, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να πληγούν οι φιλολογικές σπουδές κυρίως. Πάντως, από ένα σημείο και μετά, ειδικά μετά το 1989, έγινε μία ομολογουμένως μεγάλη προσπάθεια για αναγέννηση των βυζαντινών σπουδών σε πολλές χώρες της ανατολικής Ευρώπης, με αποτέλεσμα η κατάσταση να είναι σήμερα οπωσδήποτε διαφορετική, εν σχέσει με το παρελθόν.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι κύρος έχουν τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αυτών των χωρών στον ευρωπαϊκό χάρτη των βυζαντινών / ανθρωπιστικών, σπουδών;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα έλεγα υψηλό. Όσοι σπουδάζουν σε αυτά τα ιδρύματα θεωρείται ότι διαθέτουν μία βασική υποδομή, τουλάχιστον στον τομέα των βυζαντινών. Η καθαρή φιλολογία υπολείπεται, γιατί εκεί χρειάζεται καλή γνώση των και των Νέων Ελληνικών. Γενικά όμως τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αυτών των χωρών παρέχουν μία καλή βασική παιδεία στους σπουδαστές τους. Σε άλλους τομείς των ανθρωπιστικών σπουδών, όπως είναι η Ιστορία, η Ιστορία του Δικαίου και η Ιστορία της Τέχνης, τα πράγματα ίσως είναι ακόμη καλύτερα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε επισκεφθεί ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αυτών των χωρών; Αν ναι, τι εντύπωση αποκομίσατε για την οργάνωσή τους και το επίπεδο των σπουδαστών τους;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχω επισκεφθεί ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στη Σερβία, στη Ρωσία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Τσεχία, άρα θα μπορούσα να πω ότι έχω μια εικόνα γι’ αυτό που με ρωτάτε. Όσον αφορά στο επίπεδο των φοιτητών τους, στη Ρωσία και τη Βουλγαρία κυριολεκτικά εξεπλάγην από τις γνώσεις των παιδιών στη νέα ελληνική γλώσσα. Ειδικά στη Βουλγαρία, θα έλεγα ότι η γνώση τους στη Νέα Ελληνική κινείται σε εξαιρετικά επίπεδα. Όσον αφορά στην οργάνωσή τους, θα πρέπει να πούμε ότι σε χώρες όπως είναι η Ρωσία και η Βουλγαρία, υπάρχουν μεν κάποιες ελλείψεις στις βιβλιοθήκες τους –παλαιότερα αυτές οι ελλείψεις ήταν πάρα πολλές- αλλά σήμερα έχουν καταφέρει να αναπληρώσουν τα κενά τους με την αξιοποίηση του Διαδικτύου, προσφέροντας έναν τεράστιο αριθμό πηγών υπό τη μορφή ηλεκτρονικών βιβλίων. Ειδικά η Ρωσία έρχεται πρώτη στον κόσμο στην παραγωγή και αξιοποίηση ηλεκτρονικών πηγών. Σε άλλες χώρες, όπως είναι η Σερβία, υπάρχει μια σταθερά καλή πορεία, τόσο σε θέματα οργάνωσης, όσο και σε άλλα που αφορούν στο ακαδημαϊκό επίπεδο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς κρίνετε το ερευνητικό έργο αυτών ή και άλλων ιδρυμάτων, στον τομέα των βυζαντινών σπουδών; Είστε ενδεχομένως ενήμερος και για άλλα ερευνητικά προγράμματα αυτών των ιδρυμάτων, στον ευρύτερο χώρο των ανθρωπιστικών σπουδών;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Και πάλι θα έλεγα ότι στον αυστηρό τομέα των βυζαντινών σπουδών, το ερευνητικό έργο τους κρίνεται αξιόλογο. Τα δημοσιεύματά τους, γραμμένα είτε στη μητρική τους είτε, πολύ συχνά, σε ξένες γλώσσες, διαθέτουν κύρος. Την ενεργή τους παρουσία στον χώρο της βυζαντινολογίας πιστοποιεί και το τελευταίο Βυζαντινολογικό Συνέδριο που οργανώθηκε στη Σόφια της Βουλγαρίας (Αύγουστος 2011), στο οποίο παρευρέθησαν πολλοί συνάδελφοι από όλη την Ευρώπη και τον κόσμο γενικότερα. Δεν θα ήθελα πάντως να παραλείψω να επισημάνω και το εξής: Το ενδιαφέρον αυτών των χωρών για το Βυζάντιο πηγάζει από την επιθυμία τους να γνωρίσουν τη δική τους ιστορία –μη λησμονούμε ότι το Βυζάντιο αποτελεί ενεργό τμήμα της εθνικής τους υπόστασης. Σχετικά με άλλους χώρους των ανθρωπιστικών σπουδών, μπορώ να μιλήσω για τις επιδόσεις τους στον χώρο της Ιστορίας, όπου γνωρίζω ότι γίνεται πολύ καλή δουλειά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης το κόστος ζωής, όπως είναι γενικά γνωστό, κινείται σε χαμηλά επίπεδα. Πιστεύετε ότι, συνδυαζόμενα και συνεκτιμώμενα με αυτόν τον παράγοντα, τα εκεί προσφερόμενα προγράμματα αποτελούν μία αξιόλογη εναλλακτική πρόταση για τους Έλληνες φοιτητές;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το κόστος ζωής είναι μικρότερο σε αυτές τις χώρες. Πολλά αγαθά είναι σαφώς φτηνότερα εκεί. Έχω άμεση εμπειρία αυτής της πραγματικότητας, καθότι βρέθηκα στη Σόφια τον Αύγουστο του 2011, για το Βυζαντινολογικό Συνέδριο, για το οποίο σας μίλησα προηγουμένως. Θεωρώ πάντως ότι, όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, έτσι κι εδώ θα έπρεπε να υπάρχει μια συνδυαστική αντιμετώπιση των πραγμάτων. Και με αυτό εννοώ ότι οι φοιτητές που θα θελήσουν να προχωρήσουν σε μεταπτυχιακές σπουδές θα πρέπει να σκεφτούν περισσότερο τα πρόσωπα με τα οποία θα δουλέψουν και όχι τις χώρες. Δευτερευόντως θα λάβουν υπόψιν τους και το κόστος διαβίωσης και το γενικότερο κύρος των εκάστοτε ιδρυμάτων. Πάντως, για εκείνους που ενδιαφέρονται απλά να λάβουν μια καλή, βασική εκπαίδευση, οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης θα μπορούσαν να συμπεριλαμβάνονται στο πεδίο των επιλογών τους.

Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στον Κωνσταντίνο Χρυσόγελο, στις 3 Απριλίου 2012.
 

Σημείωση: Το μήνυμα αυτό γράφτηκε 11 χρόνια πριν. Ο συντάκτης του πιθανόν να έχει αλλάξει απόψεις έκτοτε.

Status
Το θέμα δεν είναι ανοιχτό για νέες απαντήσεις.

Χρήστες Βρείτε παρόμοια

  • Τα παρακάτω 0 μέλη και 1 επισκέπτες διαβάζουν μαζί με εσάς αυτό το θέμα:
    Tα παρακάτω 1 μέλη διάβασαν αυτό το θέμα:
    • *
  • Φορτώνει...
Top